©Freepik

Netflix doet opvallende aankondigingen over één abonnement en live-sport

Netflix doet opvallende aankondigingen over één abonnement en live-sport

15 mei - 22:51 Laatste update: 23:07

Netflix meldt een forse stijging van het aantal abonnees van zijn abonnement met reclameblokken. Het advertentiemodel blijkt een groot succes voor de streamingdienst. Ook gaat Netflix later dit jaar meer live-sport uitzenden.

Het Netflix-abonnement met advertenties heeft inmiddels ruim 40 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat waren er een jaar geleden nog maar 5 miljoen. Dat vertelde Netflix-topvrouw Amy Reinhard vanavond tijdens een presentatie voor potentiële adverteerders.

Abonnees krijgen met dit type abonnement tijdens films en series vier minuten aan reclameblokken per uur voorgeschoteld. Van alle nieuwe abonnees op Netflix kiest zo'n 40 procent voor het goedkopere abonnement met reclames, dat in Nederland nog niet beschikbaar is. In totaal heeft Netflix wereldwijd 270 miljoen abonnees. 

Lucratief model

Voor Netflix is het advertentiemodel, dat eind 2022 werd gelanceerd, erg lucratief. Een deel van die mensen had anders het abonnement te duur gevonden. Bovendien verdient de streamingdienst aan de reclame-abonnementen meer dan aan de normale, reclamevrije abonnementen. Dat komt doordat de inkomsten uit de reclamespotjes uiteindelijk per abonnee meer opleveren. 

Door het succes van het model gaat Netflix de komende tijd meer werk maken van de advertentieverkoop. Daarvoor gaat het ook meer eigen technologie gebruiken, zei Reinhard. Met een eigen platform kan het bedrijf adverteerders nieuwe manieren bieden om reclames te kopen en de effectiviteit ervan te meten. Netflix werkte voor de reclameverkoop tot nu toe samen met Microsoft, maar breidt dat de komende maanden uit naar meer technologiepartijen, waaronder Google. 

Enige abonnement dat niet duurder werd

De reclame-abonnementen van Netflix zijn in twaalf landen beschikbaar, waaronder in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje en Frankrijk. De maandprijs is flink lager dan de gewone abonnementen, die Netflix steeds duurder maakt terwijl de prijs van het reclame-abonnement gelijk is gebleven.

Het abonnement 'Netflix Basic With Ads' kost in de VS 6,99 dollar per maand, terwijl je daar voor het standaardabonnement maandelijks 15,49 dollar betaalt. Het abonnement met reclames is nog niet in Nederland beschikbaar. Het bedrijf heeft voorlopig niets gezegd over een uitbreiding naar ons land.

Meer live-sportuitzendingen

Netflix maakte vandaag ook bekend dat het meer sport live gaat uitzenden. Het gaat in eerste instantie om twee American Football-wedstrijden uit de NFL eind dit jaar. Het is een opvallende stap, omdat de streamingdienst tot nu toe weinig deed op sportgebied. YouTube en Amazon Prime Video zenden al wel meer sportwedstrijden uit en Apple heeft een 10-jarige deal met de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS.

Tijdens de presentatie aan adverteerders kondigde Netflix nog meer sportprogramma’s aan, waaronder een serie over turnster Simone Biles, uitzendingen over basketbal op de Olympische Spelen en een docureeks over het NFL-team Dallas Cowboys. Onlangs kondigde Netflix ook al aan in juli de bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson uit te zenden.

Lees meer nieuws over Netflix en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.