Lancia komt terug. Waarom eigenlijk?

Lancia komt terug. Waarom eigenlijk?

Het Italiaanse merk Lancia komt na een aantal jaren weer terug op de markt in Nederland. Maar waarom precies?

Als je Lancia niet kent, ben je vermoedelijk onder de 40 en geen liefhebber van rallyrijden. Het laatste grote succes van het merk was met de Lancia Delta Integrale in 1992: de auto met de legendarische Martini-kleuren. Daarvoor bouwde Lancia ook al indrukwekkende rallywagens als de 037 en de prachtige Stratos. Maar na die periode was het bergafwaarts voor Lancia. In de rally en de showrooms.

De afgelopen jaren werd alleen nog in Italië de Lancia Ypsilon verkocht en het merk leek ten dode opgeschreven. Het valt onder de vlag van Stellantis en die hebben 14 merken in totaal. Waaronder Fiat, Abarth, Alfa Romeo en Maserati. Je zou denken: dan heb je genoeg Italiaanse merken om elke niche in de markt mee te vullen. Volgens Stellantis niet, want Lancia komt terug.

Rally heritage

De terugkeer wordt aangekondigd met de Ypsilon HF en de Ypsilon Rally HF. Voor de rallyliefhebber zijn HF twee bekende letters uit het verleden. De HF Squadra Corse Lancia reed met de meest iconische rallywagens van het Italiaanse merk. De associatie met het rallyverleden moet dus nieuwe klanten trekken. De Ypsilon Rally 4 HF is speciaal ontwikkeld voor de Group Rally4 klasse voor jong talent. Opvallend genoeg wordt de toekomst geïntroduceerd met een benzinemotor. Een 1,2 liter driecilinder die 212 pk levert op de voorwielen.

Drive to Survive

De vraag is ook of rallyrijden genoeg mensen naar de showroom trekt. Terwijl de Amerikaanse eigenaren van de Formule 1 met de Netflix-serie 'Drive to Survive' hun publiek flink vergroot hebben, lijkt het de belangrijkste rallyserie de WRC niet te lukken om dezelfde slag te maken. Het is lastig om betrouwbare cijfers te vinden van het aantal kijkers, maar het officiële Youtube account van de WRC heeft 1 miljoen abonnees en de Formule 1 heeft 10,6 miljoen abonnees.

Knap omdat het als sport een stuk minder spannend is dan de WRC. Maar de casual fan weet wel wie er achter het stuur zit voor Ferrari en voor Mercedes in de F1, maar niet wie er stuurt voor Hyundai en Toyota in de WRC. Ik hoop dat Lancia een echt eigen koers durft te varen, waarbij het rally-DNA in elke auto terug te vinden is. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Meer auto's en mis niets met onze Bright-app.