Groot lek 'toont hoe Google zoek-algoritme werkt', Google wil er niks over zeggen

©Unsplash

Groot lek 'toont hoe Google zoek-algoritme werkt', Google wil er niks over zeggen
29 mei om 10:35
Laatste update: 29 mei om 11:57

Het best bewaarde geheim van Google is de precieze werking van zijn zoek-algoritme. Wie het geheim kent, kan immers bovenaan de zoekresultaten komen. Nu claimt een lek duizenden pagina's aan interne documenten over precies dat onderwerp – en Google zou erover liegen.

Het algoritme van Google is de belangrijkste zwarte doos op internet, want het bepaalt hoe websites eruit zien, welke taal we gebruiken, hoe we links plaatsen en meer. We kunnen vaak een beetje raden hoe het algoritme werkt, want als je iets goed doet, dan scoor je beter: search engine optimization heet dat, oftewel SEO. Maar SEO is een inexacte wetenschap, en liever zou je gewoon ín die zwarte doos kunnen kijken. En dat lijkt nu te kunnen.

SEO-expert Rand Fishkin kreeg van een anonieme bron 2500 pagina's aan interne Google-informatie. Het document geeft een ongekend grote blik achter de schermen van Google, en suggereert zelfs dat Google niet helemaal eerlijk is over hoe zijn algoritme werkt. Het is vrij technische informatie, die gaat over de stappen die website-makers volgens Google moeten zetten om goed vindbaar te zijn.

'Liegen klinkt hard, maar zo is het'

Google zou website-makers niet eerlijk hebben verteld welke tactieken wel en niet werken: de kern van dat verhaal is immers geheim. Medewerkers proberen website-makers en SEO-experts wel bij te sturen, en zouden daarbij soms zelfs liegen. Dat schrijft SEO-expert Mike King na het bestuderen van de informatie.

"'Liegen' klinkt hard, maar het is het enige nauwkeurige woord om hier te gebruiken", schrijft King. "Hoewel ik de publieke vertegenwoordigers van Google niet per se de schuld geef van het beschermen van hun bedrijfsinformatie, heb ik wel problemen met hun inspanningen om mensen in de marketing-, tech- en journalistiekwereld actief in diskrediet te brengen die reproduceerbare ontdekkingen hebben gepresenteerd." Met andere woorden: volgens King probeert Google sommige goedwerkende SEO-tactieken af te branden, omdat ze eigenlijk gebruikmaken van dingen die Google geheim wil houden. "Zeg dan 'geen commentaar'", vindt King.

Google wil niet reageren

De data zou afkomstig zijn van ontwikkelaarsplatform GitHub. Daar deelt Google zogenoemde API's: een soort software die zorgt dat sites en apps met de diensten van Google kunnen 'praten'. In de informatie bij die API's verwijdert Google alle data die het geheim wil houden. Alleen soms vergeet een medewerker die informatie op 'geheim' te zetten, en kan die worden gekopieerd. Het bestand dat nu naar buiten komt, is een verzameling van al zulke kleine foutjes, gebundeld tot een groot document dat veel inzicht geeft.

Google wil tegenover Amerikaanse media zoals The Verge niet reageren op het document, en dus ook niet of de informatie echt is of niet. Fishkin, die de documenten naar buiten bracht, stelt dat Google tegen hem de waarheid van de documenten niet betwist. Wel zou de Google-medewerker hebben gevraagd om de taal over de totstandkoming van de informatie en te passen.

Kritiek op SEO: 'Google wordt slechter'

Door de geheimzinnigheid van Google en de SEO-business die daaruit is voortgekomen, zien veel websites er inmiddels hetzelfde uit. De kritiek klinkt bovendien dat door die aanpak, de werking van Google achteruit gaat. Zoek je bijvoorbeeld naar een plaatselijke loodgieter, dan is het goed mogelijk dat het bovenste resultaat een loodgieter in een andere provincie is, die voor elke stad in Nederland een webpagina heeft gemaakt. Zo lijkt het alsof de loodgieter uit Arnhem ook in Almere zit, maar krijg je dus minder nuttige zoekresultaten.

Ook zitten er steeds meer informatieblokjes boven en tussen de resultaten. Daar is wel een oplossing voor: lees hier hoe je de goeie ouwe Google-zoekmachine terugkrijgt, zonder poespas en reclame.

Expert Fishkin, die de informatie naar buiten brengt, zegt te hopen dat grote media de woorden van Google vaker met een korreltje zout zullen nemen. "Ze schrijven koppen als 'Google zegt dat XYZ waar is', in plaats van 'Google beweert XYZ; Bewijs suggereert anders'", aldus Fishkin. “Alsjeblieft, doe het beter. Als dit lek slechts één verandering veroorzaakt, hoop ik dat dit het is."

Meer Google en mis niets met onze Bright-app.