©Unsplash

Zo krijg je de goeie ouwe Google-zoekmachine terug, zonder poespas en reclame

Zo krijg je de goeie ouwe Google-zoekmachine terug, zonder poespas en reclame

23 mei om 16:56

Google Zoeken is de afgelopen jaren steeds verder aangekleed met functies, knoppen, plaatjes, kaartjes, overzichtjes, samenvattingen en daar komt nu ook nog AI-zoeken bij. Maar met een nieuwe Google-knop haal je al die ongein weg.

Google was ooit heel rechttoe-rechtaan: je tikte wat in, en bovenaan stond het beste resultaat. Dat is steeds wat meer veranderd: vaak staan er nu gesponsorde resultaten bovenaan en bovendien past het resultaat zich aan op je zoekactie. Tik je 'wasmachine' in dan krijg je eerst een reeks gesponsorde wasmachine-reclames te zien, en daaronder de zoekresultaten.

Maar typ je 'Italië', dan krijg je eerst een blok met foto's een kaartje, de vlag en vliegtijd, een Wikipedia-informatieblokje, een aantal reisopties met prijzen, vergelijkbare resultaten, aanverwante zoekacties, een blok met nieuws over Italië, een reeks sites over reizen naar Italië, een rijtje met toeristische trekpleisters EN DAN PAS de zoekresultaten, die onderbroken worden door nog meer aanverwante zoekacties en afbeeldingen.

Zo krijg je weer een rijtje blauwe links

Misschien vind je de nieuwe zoekresultaten fijn en handig, maar als je terugverlangt naar die goeie ouwe tijd met een rijtje overzichtelijke links, dan is er goed nieuws. Daar is een knop voor, die een beetje zit verstopt. Vorige week rolde de knop 'Web' al uit in de VS, nu is hij er ook bij ons.

Tik je zoekactie in zoals normaal, en als je de resultaten hebt, ga je onder het tekstveld naar het menu 'Meer', bij de drie puntjes. Daar staat het knopje 'Web' en voilà: je krijgt een ouderwets overzichtelijke zoekpagina. Geen infoblokjes, plaatjes, knopjes, samenvattingen en zelfs geen gesponsorde lijst. Zoek je naar 'wasmachine', krijg je gewoon de echte zoekresultaten van de sites die het best aan de vraag voldoen.

Op mobiel werkt de functie ook, en moet je na je zoekactie onder het tekstveld horizontaal scrollen langs het menu met 'Alle, Afbeeldingen, Nieuws' en meer. Daar zoek je ook naar 'Web', en dan krijg je ook de simpele weergave te zien.

Het simpele Google als het standaard Google

Wil je dat Google de zoekresultaten standaard op deze manier laat zien? Dat kan ook, al kun je het (nog) niet als voorkeur bij Google instellen – en het is niet duidelijk of dat gaat gebeuren. Handmatig werkt het zo: voeg 'udm=14' toe achter de Url van je zoekopdracht, en je krijgt het versimpelde overzicht te zien.

Niet echt gebruiksvriendelijk, maar er bestaan apps, plug-ins en extensies waarmee je zo'n toevoeging kan automatiseren. Klik hier voor een stap voor stap gids om dat te doen in Chrome en Firefox voor Android, Mac en Windows. In browser Vivaldi kun je de toevoeging 'udm=14' zelf toevoegen aan de standaard zoekmachine, zoals hier op Tedium wordt uitgelegd. In Safari voor Mac kun je zelf geen aanpassingen aan de zoekmachine doen, maar je kan de toevoeging 'udm=14' wel instellen in apps als LaunchBar, Alfred en Raycast. Op iOS kun je de optie instellen via de app Hyperweb.

Meer Google en mis niets met onze Bright-app.