Commentaar: plug-in hybride is voor niemand een goede tussenoplossing

©BMW

Commentaar: plug-in hybride is voor niemand een goede tussenoplossing

De plug-in hybride (PHEV) wordt door sommige mensen gezien als de logische tussenstap tussen een benzinewagen en volledig elektrisch gaan rijden. Onze autotester Rutger legt uit waarom dat niet zo is.

Nadat de innovators, de early adopters en een deel van de early majority is overgestapt op elektrisch rijden, gaat het nu wat langzamer met de overstap op elektrisch. Door een overheid die niet doorzet met het stimuleren van elektrisch rijden en doordat de groep die aan een nieuwe auto toe is en een elektrische kan betalen kleiner is geworden omdat meer mensen in de laatste jaren een nieuwe elektrische auto hebben gekocht.

Overigens moet het nieuws daarover genuanceerd. De afgelopen weken stonden de krantenkoppen vol met “Minder elektrische auto’s verkocht”. En ja dat is waar. Maar duik even in de cijfers en wat blijkt: er werden in mei 2024 sowieso 14 procent minder nieuwe auto’s verkocht van alle typen bij elkaar en de afname bij elektrische auto’s is 12 procent. Kortom: het aandeel elektrische auto’s bij nieuwverkoop steeg een klein beetje. De kop: “Er werden minder auto’s verkocht” is natuurlijk minder spectaculair dan “EV verkoop lijkt stil te vallen”. Maar de eerste kop is een betere weergave van de werkelijkheid.

Hybride lijkt logisch…

De Volkswagen topman vertelt dat ze de komende jaren meer in gaan zetten op plug-in hybride voertuigen. Want: “dat is wat de klant wil”. Henry Ford zei ooit “als ik klanten vraag wat ze willen, dan zeggen ze; snellere paarden”. En dat snellere paard, dat is die plug-in hybride.

Het idee om een auto met een brandstofmotor ook een elektromotor te geven en een flinke accu waar je 50 tot 100 kilometer mee kunt rijden is begrijpelijk. Die 50 tot 100 kilometer rijd je zuiniger en goedkoper. Ideaal, zou je denken: want dan kun je een lang stuk nog steeds rijden zonder te laden.

…maar is het niet

Niet helemaal: want als je de voordelen van de batterij in je plug-in hybride wilt gebruiken, moet je hem opladen. Als je dat de hele nacht gedaan hebt, is het bereik (afhankelijk van de auto) nog steeds maar 40 tot 100 kilometer volledig elektrisch. Een plug-in hybride heeft dus veel vaker een laadpaal nodig dan een volledig elektrische auto. En dan is hij wel sneller vol, maar moet je ook weer eerder aan de stekker.

Een volledig elektrische auto kun je voor de meeste ritten alleen ’s nachts laden en dan red je je overdag zonder laden mee. Een plug-in hybride staat veel vaker aan de stekker als je er zuinig mee wilt rijden. Ik vind het dan ook lastig om een veelvoorkomend gebruiksscenario te verzinnen voor de plug-in hybride. Want als je thuis of op het werk kunt laden, dan is een elektrische auto goedkoper in gebruik (en onderhoud) en makkelijker dan een PHEV. Als je geen laadpaal thuis of op je werk hebt, dan kun je beter geen elektrische auto kopen, maar heb je nog minder baat bij een plug-in.

In de hoofden van klanten die over willen stappen is de plug-in dus begrijpelijkerwijs een mooie tussenstap naar volledig elektrisch. Maar wie al eens een EV gebruikt heeft in de praktijk, begrijpt dat de plugin door bijna iedereen beter overgeslagen kan worden.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.