De nieuwe Passat gaat verder als hybride met aardig bereik – is dat voldoende?
De nieuwe Volkswagen Passat heeft een serieus elektrisch bereik van over de 100 kilometer. Maakt dat deze plug-in hybride aantrekkelijk voor wie een nieuwe auto zoekt?
De plug-in hybride heeft dankzij de Mitsubishi Outlander geen best imago als het gaat om rijbereik en positieve klimaatimpact. Als de accu na 30 kilometer leeg was, reed je 1 op 7 in het 0%-bijtellingsmonster en bij gebrek aan prikkel om te laden, reden veel Outlanders nooit elektrisch.
De nieuwe Passat plug-in hybride loont het meer om op te laden: met een volledig elektrisch bereik van 134 kilometer volgens de officiële testcyclus en een zuinige 1.5 TSI turbomotor, moet je je best doen om veel te verbruiken, maar als je thuis of op het werk op kunt laden, kunnen de meeste mensen bijna alle kilometers volledig elektrisch doen.
510 liter bagageruimte en 2000 kilo trekgewicht zijn voor de klussende of actief sportende mens ook aantrekkelijk en afhankelijk van de uitvoering heb je 204 of 272 pk onder de voet waardoor je rap weer van de parkeerplaats van de Gamma vertrokken bent. Dankzij de DSG-transmissie hoef je zelf ook nooit meer te schakelen.
Veel luxe, nadeel in het verschiet
De instapper is al rijk uitgerust en amper een instapper te noemen. Hij heet de Business-uitvoering en heeft 17 inch lichtmetalen velgen, Ergo-Active voorstoelen met massagefunctie, infotainment met een 32,8 cm touchdisplay, 3-zone automatische airconditioning, Park Assist en Travel Assist met Adaptieve Cruise Control. Er is een nog wat luxere Elegance Business uitvoering met onder andere Keyless Entry.
Voor de wannabe Max Verstappens die willen vergeten dat er drie voetballers op de achterbank zitten en een paar tassen met stinksokken in de kofferbak is er de R-line Business. Alle extra’s uit de Elegance Business, maar dan met andere bumpers, 18” lichtmetallo’s en sportievere stoelen. Onder de kap is er Dynamic Chassis Control Pro om te zorgen dat passagiers en bagage hard, maar zonder rollen door een bocht kunnen.
De goedkoopste variant is de Business 204 pk van 49.990 euro. Voor de allerduurste variant ben je 7000 euro meer kwijt (R-Line Business, 272 pk). De afschaffing van het voordeel op de wegenbelasting gaat deze en andere plug-in hybrides pijn doen de komende jaren. Het goedkoper worden van volledig elektrische auto’s maakt het ook niet makkelijker voor plug-ins. Maar: de luxe die je al krijgt in de instapper, ontberen de meeste concurrenten in dit prijssegment.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.