©Unsplash

Let op als je je vakantie boekt: meer oplichting via Booking.com

Let op als je je vakantie boekt: steeds meer oplichting via Booking

23 juni om 16:00

Booking.com ziet het aantal gevallen van oplichting enorm toenemen. In de laatste 1,5 jaar tijd zijn er 500 tot 900 procent meer gevallen van oplichting vastgesteld. De oorzaak? Kunstmatige intelligentie.

Booking.com zegt dat hackers dankzij kunstmatige intelligentie makkelijk documenten kunnen vervalsen, zo stelt chief information officer Marnie Wilking aan de BBC. Phishing komt steeds vaker voor en het brengt dit in verband met de lancering van ChatGPT en andere generatieve AI-software. “Natuurlijk bestaat phishing net zo lang als e-mailen zelf, maar de enorme stijging in oplichtingsmails kwam vlug nadat ChatGPT werd gelanceerd.”

Mails vanuit Booking.com

Ze stellen kwaadwillenden in staat om realistisch lijkende mails te versturen. Hierdoor denkt het doelwit eerder dat de mail echt is en vertrouwt het de afzender bijvoorbeeld informatie toe die normaliter geheim moet blijven. Denk aan inloggegevens.

Het wordt steeds moeilijker om deze variant van oplichting op te sporen, omdat AI correcte teksten schrijft en realistische afbeeldingen genereert. Bovendien gebruikt Booking.com zelf e-mail als belangrijkste communicatiemiddel: je krijgt vaak enorm veel mails als je hebt geboekt, waardoor je eerder om de tuin wordt geleid wanneer je een mailtje krijgt dat op een Booking.com-mail lijkt. Om te voorkomen dat cybercriminelen er met je gegevens vandoor gaat, raadt Booking.com aan dat mensen tweefactorauthenticatie inschakelen, zodat een kwaadwillende alsnog niet kan inloggen op een account. Ook waarschuwt het niet zomaar op linkjes te klikken. 

Nepadvertenties bestrijden

Tot slot probeert Booking ook zelf AI te gebruiken om juist goede dingen te doen. Voor meer boekingen lanceerde het een AI-reisplanner, maar het doet aan de achterkant goede dingen voor de veiligheid. Zo zou het nepadvertenties er sneller door kunnen blokkeren. Zo worden er minder snel boekingen gedaan waarbij mensen wel betalen, maar vervolgens geen dak boven hun hoofd hebben op hun bestemming. Booking zegt dat je bij het boeken van een hotel moet letten op de website van het hotel: staat er een telefoonnummer op de website? Veel nepsites hebben dit namelijk bewust niet. 

Download de Bright-app, nu ook voor Android, en natuurlijk voor iOS.