Groep achter Facebook-reclameboycot niet tevreden met beloftes Zuckerberg
'Te weinig'

Groep achter Facebook-reclameboycot niet tevreden met beloftes Zuckerberg

29-06-2020 09:52 Laatste update: 11:03

De groep mensenrechtenorganisaties die succesvol oproept tot een reclameboycot van Facebook, is niet tevreden met de beloftes van het bedrijf.

Facebook beloofde vrijdag om voortaan strenger te gaan optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn. Die zullen ook worden verwijderd als ze afkomstig zijn van politici, beloofde topman Mark Zuckerberg.

Die beloftes kwamen nadat steeds meer adverteerders gehoor geven aan de oproep van de actiegroep Stop Hate for Profit. Die vraagt adverteerders om Facebook tot gedragsverandering te dwingen door hun reclames tijdelijk terug te trekken.

‘Dit kennen we al’

Vrijdag gaf het grote Unilever gehoor aan die oproep. Ook Coca Cola en Starbucks doen mee, hoewel die laatste zich niet aansluit bij de oproep van de actiegroep.

Stop Hate for Profit reageerde weinig enthousiast op de beloftes van Facebook. “Ze hebben in het verleden ook al excuses gemaakt. Ze hebben magere stappen gezet na elke catastrofe waarin hun platform een rol speelde. Dat moet nu ophouden”, aldus de actiegroep.

Tienstappenplan

“Als Facebook serieus was, zou Mark [Zuckerberg, red.] de volgende heldere maar lang afgewezen stappen hebben aangekondigd.” De groep heet een tienstappenplan opgezet waarmee Facebook haatberichten en desinformatie zou kunnen aanpakken.

De groep pleit onder meer voor onafhankelijk toezicht, het terugbetalen van adverteerders wiens reclame naast verwijderde berichten werd getoond en het beperken van het bereik van berichten van groepen die bekend staan om haatberichten, desinformatie of complottheorieën.

Speciale positie ceo

“Zuckerbergs toespraak was elf minuten aan verspilde kans om verandering door te voeren”, [aldus] Rashad Robinson, president van Color of Change, een van de groepen achter Stop Hate for Profit.

Maar, stelt CNN, Facebook is ondanks zijn afhankelijkheid van adverteerders weinig gevoelig voor druk van buitenaf. Dat komt door de positie van topman Zuckerberg, die ceo is en het meerendeel van de stemmen in de raad van bestuur bezit. Zuckerberg kan niet weggestemd worden door ontevreden bestuursleden, in tegenstelling tot bij veel andere bedrijven.

Zuckerberg 7 miljard dollar armer

De beslissing om het beleid van Facebook te wijzigen ligt uiteindelijk puur bij Zuckerberg. Die stelt zich al jaren vrij afzijdig op en vindt dat Facebook niet te veel moet ingrijpen in wat mensen op zijn platform zeggen.

Het boycot raakt Zuckerberg wel in de portemonnee: door de kelderende koers van Facebook hoort viel Zuckerberg uit de top drie van allerrijksten ter wereld. Hij zag zijn vermogen afgelopen weekend met zo’n 7 miljard dollar krimpen.

Instagram-musea: hier maak je mooie selfies