Sociale media

Snapchat gaat TikTok achterna met nieuw onderdeel Spotlight

snapchat spotlight tiktok
23 november 2020 om 15:48
Laatste update: 23 november 2020 om 15:48

Snapchat is maandag begonnen met een onderdeel dat erg op concurrent TikTok lijkt. De nieuwe Spotlight-feed bevat korte, verticale video's. Gebruikers kunnen geld verdienen als hun filmpje viral gaat.

Snapchat-gebruikers kunnen vanaf nu hun beste filmpjes insturen voor Spotlight. De nieuwe videofeed krijgt een eigen tabblad in de Snapchat-app.

De video's onder Spotlight kunnen maximaal 1 minuut lang zijn en moeten in verticaal formaat zijn gefilmd. De feed met filmpjes past zich aan de voorkeuren van gebruikers aan. Daarmee is Spotlight een directe rivaal voor TikTok van de Chinese techgigant Bytedance

1 miljoen dollar per dag

Snap, het bedrijf achter Snapchat, heeft een groot budget om de nieuwe feature te promoten. Aan de gebruikers met de populairste video's in Spotlight geeft Snap dagelijks in totaal 1 miljoen dollar. Niet alleen influencers maken kans om geld te verdienen, ook 'gewone' gebruikers komen er voor in aanmerking als hun video viral gaat in Spotlight.

Spotlight is bij de start in 11 landen beschikbaar, waaronder de VS, Duitsland, Frankrijk en Denemarken, maar de functie is nog niet actief in Nederland. Meer landen volgen binnenkort, zegt Snap.

Instagram Reels

Meer socialemedia-bedrijven proberen TikTok te kopiëren. Instagram begon onlangs met de uitrol van de nieuwe functie Reels, dat ook op TikTok lijkt. Afgelopen week vernieuwde Instagram, onderdeel van Facebook, het thuisscherm van de app, waardoor er nog meer nadruk op Reels komt te liggen. 

Opmars van TikTok

TikTok is met zijn korte, openbare video's een grote concurrent voor zowel Instagram als Snapchat geworden. Ook Nederlandse jongeren besteden steeds meer tijd op de video-app. Nederlanders tussen 13 en 24 jaar brengen gemiddeld bijna een uur per dag op TikTok door. 

Volg Bright ook op TikTok.