'Markt voor games groeide met 28 procent in 2020'
De markt voor betaalde games is in 2020 met 28 procent gegroeid tot een omzet van 24,5 miljard dollar. In totaal werd er in de markt voor games en interactieve media in 2020 bijna 140 miljard dollar omgezet.
Dat blijkt uit een onderzoek van SuperData naar de markt van premium games. Dat zijn spellen voor de pc of console waar de gebruiker (meestal) vooraf betaalt, in tegenstelling tot free-to-playspellen zoals CandyCrush. Deze spellen zijn vaak gratis te spelen, maar om extra levens te krijgen of speciale functies vrij te spelen kan worden betaald.
Mobiele free-to-playgames zijn goed voor het overgrote deel van de omzet - iets minder dan 80 procent, waarvan bijna 60 procent in Azië wordt binnengehaald. Toch groeide de omzet in premium games met 28 procent sneller dan free-to-play. Die markt groeide met 9 procent. Bij premium games werd bijna 85 procent van de omzet in Noord-Amerika en Europa behaald.
De coronapandemie heeft duidelijk impact gehad op de markt voor games, zo blijkt uit het rapport. De opbrengst uit games steeg in januari en februari met 6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, maar in de rest van het jaar werd die toename 14 procent.
De beste game-gear voor pc-spelers
Livestreams
Ook gaming video content (GVC) was groot in 2020. Gaming video content is de markt van onlinevideo’s waarin gamers hun spellen livestreamen voor een publiek. Er werd 9,3 miljard dollar omgezet in GVC, en een publiek van 1,2 miljard kijkers gehaald - een groei van 18 procent.