Nieuwe investering Clubhouse: audiochatapp krijgt veel concurrentie
Clubhouse

Nieuwe investering Clubhouse: audiochatapp krijgt veel concurrentie

19-04-2021 10:33 Laatste update: 10:33

De audiochatapp Clubhouse heeft een nieuwe financieringsronde afgerond. De investering is nodig om de groei bij te kunnen houden.

Clubhouse maakte zelf niet bekend hoeveel geld er is opgehaald, maar volgens Reuters is het bedrijf nu zo'n 4 miljard dollar waard. Durfkapitalist Andreessen Horowitz leidde de laatste financieringsronde. Deelnemers waren onder meer fondsen als DST Global, Tiger Global en zakenman Elad Gil.  

Met Clubhouse kunnen mensen live in audio groepsgesprekken voeren en meeluisteren. Clubhouse is momenteel nog alleen beschikbaar voor iOS-apparaten, de Android-app volgt pas over enkele weken. Nieuwe gebruikers moeten op dit moment door bestaande gebruikers worden uitgenodigd. De beheerders van de rooms op Clubhouse bepalen zelf wie er aan het woord mag komen.  

14 miljoen gebruikers

Vooral in februari nam het gebruik van Clubhouse snel toe, maar daarna vlakte de groei van nieuwe gebruikers weer af. In totaal is Clubhouse volgens onderzoeksbureau App Annie ruim 14 miljoen keer gedownload. 

Clubhouse kwam onlangs met een nieuwe betaalfunctie, waarmee gebruikers donaties kunnen sturen naar sprekers. Betaalde events en abonnementen worden binnenkort ook mogelijk.

Twitter en Facebook

Na de plotselinge populariteit van Clubhouse hebben andere grote techbedrijven zich ook op live-audiogesprekken gestort. Zo is Twitter bezig met de uitrol van het soortgelijke Twitter Spaces. Ook daarmee kunnen gebruikers anderen uitnodigen voor live-audiogesprekken. Onder andere Slack, LinkedIn, Spotify en Discord werken ook aan audiochatfuncties.

Facebook zou later vandaag plannen voor zijn nieuwe audiodiensten onthullen, waaronder een audio-versie van Rooms, waarmee nu al videogroepsgesprekken mogelijk zijn. Daarnaast zou Facebook volgens techsite Recode komen met een dienst voor podcasts, met een koppeling met Spotify. Facebook startte onlangs ook met openbare tests van de nieuwe functie Hotline. Daarmee kunnen sprekers live vragen van een publiek beantwoorden.