'Europese Commissie komt met concurrentieklacht tegen Apple'
De Europese Commissie zou deze week met formele beschuldigingen aan het adres van Apple komen. Muziekdienst Spotify beschuldigde de maker van iPhones twee jaar geleden van machtsmisbruik binnen zijn App Store.
Dat meldt de Financial Times op basis van ingewijden.
Diensten als Spotify moeten binnen de App Store een deel van de omzet afstaan aan Apple. Appmakers zijn verplicht het betaalsysteem van Apple te gebruiken.
'Kunstmatig duur houden'
Volgens de Zweedse streamingdienst benadeelt Apple binnen de App Store concurrenten van zijn eigen dienst Apple Music, door rivalen kunstmatig duur te houden. Zo weigerde Apple gebruikers erop de wijzen dat er buiten de eigen App Store goedkopere manieren zijn om Spotify te downloaden.
Onderzoek
Eurocommissaris Margrethe Vestager kondigde het mededingingsonderzoek naar Apple in juni aan. Volgens FT kunnen de resultaten van dat onderzoek aan het einde van de week bekend worden gemaakt, maar bronnen waarschuwen dat de planning nog altijd kan uitlopen. Apple heeft altijd volgehouden zich aan de wet te houden.
Ook in de VS lopen er onderzoeken en rechtszaken over het vermeende machtsmisbruik van Apple met de regels van de App Store. Fortnite-maker Epic Games spande eerder een rechtszaak aan tegen Apple. In mei moet de eerste zitting in die zaak plaatsvinden.
Meer klachten tegen Apple
Recent hebben ook organisaties die media en adverteerders vertegenwoordigen in Duitsland en Frankrijk klachten tegen Apple ingediend. Aanleiding is de nieuwe update van Apple, iOS 14.5, die apps verplicht gebruikers te vragen of ze willen worden gevolgd voor reclamedoeleinden. De inschatting is dat de meeste mensen het verzoek zullen weigeren. Dat zou een klap betekenen voor de advertentiemarkt op smartphones. Gepersonaliseerde advertenties leveren meer geld op, omdat ze meestal effectiever zijn.
Volgens Apple verbetert het nieuwe beleid de privacy van gebruikers. Volgens de Duitse klacht zouden de inkomsten van de ontwikkelaars van de apps door gemiste reclame-inkomsten met 60 procent teruglopen.