WhatsApp

Consumentenbond dient bij EU klacht in tegen WhatsApp

12 juli 2021 om 09:11
Laatste update: 12 juli 2021 om 10:24

​​​​​​​De Consumentenbond dient in Brussel een klacht in tegen WhatsApp. De bond vindt dat de chatdienst gebruikers onder druk zet om nieuwe gebruiksvoorwaarden te accepteren.

De Consumentenbond stapt daarom naar de Europese Commissie en naar de Europese organisatie van toezichthouders. Het dient de klacht in samen met zeven andere Europese zusterorganisaties en de koepelorganisatie BEUC.

Gebruikers van WhatsApp krijgen volgens de Consumentenbond "terugkerende, opdringerige meldingen" te zien dat ze het nieuwe privacybeleid van de app moeten accepteren. Dat zorgt volgens de bond voor "onnodige druk" en belemmert mensen in hun keuzevrijheid, en daarom zouden de meldingen in strijd zijn met de Europese regels. 

De voorwaarden zijn volgens de bond "niet transparant en slecht te begrijpen", vooral als het gaat om het delen van gegevens aan Facebook en andere bedrijven. Dat mag overigens niet in de Europese Unie: hier is zulke datadeling verboden.

"WhatsApp dreigt consumenten de toegang tot de app te weigeren als ze de voorwaarden niet accepteren. Terwijl helemaal niet duidelijk is waar ze toestemming voor geven", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "De contractvoorwaarden zijn bovendien niet transparant. En dat is in strijd met de wet."

WhatsApp besloot onlangs dat gebruikers die niet akkoord zijn gegaan met de nieuwe voorwaarden wel toegang blijven houden tot hun account. 

WhatsApp zegt in een reactie dat de stap van de consumentenbonden "gebaseerd is op een verkeerd begrip van het doel en het effect van de update van de gebruiksvoorwaarden". Volgens het bedrijf bieden de nieuwe regels "meer transparantie over hoe we gegevens verzamelen en gebruiken". De update "is geen uitbreiding van onze mogelijkheid om gegevens te delen" met moederbedrijf Facebook. Ook heeft de aanpassing geen gevolgen voor de privacy van berichten aan vrienden en familieleden, aldus WhatsApp.