Review FIFA 22: geen verrassing
Voetballen zoals elk jaar

Review FIFA 22: geen verrassing

08-10-2021 11:37 Laatste update: 15:29

Een nieuw voetbalseizoen, een nieuwe FIFA-game. Bright-tester Rutger ging het virtuele veld op met FIFA 22 en werd niet verrast.

Stel, je maakt al 28 jaar, elk jaar, een voetbalgame. Hoe houd je dat dan een beetje spannend, zodat je de nieuwe ook verkoopt? EA Sports heeft de afgelopen jaren heel wat gedaan om de FIFA-games relevant te houden: de introductie van een speelbaar verhaal met “The Journey”. Het toevoegen van Ultimate Team, om niet vast te zitten aan bestaande teams en het steeds iets verbeteren van speleranimaties.

FIFA 22 wordt vooral gepromoot met dat laatste: de 'Next-Gen Hypermotion Technology'. Op next-gen spelcomputers (de Playstation 5, Xbox Series X/S en Google Stadia) wordt een nieuwe game-engine gebruikt om de spelers soepeler en meer levensecht te laten bewegen.

Spelend op de console zou je niet zeggen dat er baanbrekende vernieuwingen onder de game liggen, want de verschillen met FIFA 21 zijn subtiel. Eigenlijk is dat superknap, want de nieuwe bewegingen worden met kunstmatige intelligentie automatisch vertaald van echte voetbalwedstrijden naar bewegingen in het spel. Dat zo’n nieuwe technologie er niet beroerder uit ziet, is op zich knap. Aan de andere kant: als speler van de game schiet je er nog niet zoveel mee op.

Start je FIFA 22 op, dan kom je eerst in een verhaal terecht waarbij je door de straten van Parijs voetbalt, David Beckham tegenkomt in de lift en Thierry Henry een pak voor je koopt. Dat is een veelbelovend begin, van iets dat een gamemodus lijkt, maar het is een korte introductie is op de game. De straatvoetbaloptie Volta is terug, maar niet met een uitgebreide verhaalmodus zoals eerder.

FIFA Ultimate Team heeft wat tweaks gehad. De kaartpakketten kun je nu inzien, zodat Ultimate Team niet als loterij wordt gezien.

De carriéremodus heeft ook een paar kleine tweaks, maar je moet een echte FIFA-geek zijn om die te kunnen benoemen.

Al met al voelt de upgrade van FIFA 21 naar FIFA 22 marginaal. Het is nog steeds een fijn spelend voetbalspel, met een ruime keuze aan speelmodi. Wie een lekkere verhaallijn wil spelen, zoals eerder in Volta en The Journey mogelijk was, heeft pech.

Voor de hardcore-fan is FIFA 22 een must-have upgrade, voor de rest van ons geen reden om in te stappen.

Rutger Middendorp

Kijk ook: games spelen in de cloud