Netflix biedt nu ook games aan
Eerst op Android, later iOS

Netflix biedt nu ook games aan

02-11-2021 17:01 Laatste update: 03-11-2021 13:39

Streamingdienst Netflix heeft vanavond zijn eerste game-aanbod voor abonnees gelanceerd. Het gaat om vijf mobiele games die eerst op Android-apparaten zijn te spelen, binnenkort ook op iOS.

Netflix-abonnees krijgen vanaf nu met hun login toegang tot allerlei mobiele games. De eerste vijf games zijn vanavond aangekondigd door de streamingdienst. Het zijn: Stranger Things: 1984, Stranger Things 3: The Game, Shooting Hoops, Card Blast en Teeter Up.

Netflix zegt te gaan bouwen aan "een bibliotheek met games die voor elk wat wils biedt". Het bedrijf voegt in de 'komende maanden' meer games toe. De spelletjes hebben geen extra kosten, in-app aankopen of advertenties.  

"Net als onze series, films en specials, willen we games ontwerpen voor elk speelniveau en elk soort speler, of je nu een beginner bent of een levenslange gamer", aldus het bedrijf.

Eerst alleen Android, later pas iOS

De games zijn beschikbaar op Android via de Google Play Store en zijn te spelen na inloggen op het Netflix-account. In de Android-app van Netflix op telefoons en tablets is ook een speciale rij en een tabblad met de games te zien.

De games komen volgens Netflix op een later moment ook naar iOS. Het bedrijf heeft niet gezegd waarom de spellen nog niet op de iPhone en iPad zijn te spelen. Apple controleert elke game in zijn App Store streng en de iPhone-maker staat over het algemeen afwijzend tegenover abonnementsdiensten rond games.  

Ook offline te spelen

Sommige van de nieuwe Netflix-games zijn ook zonder internetverbinding te spelen "om die lange reizen en gebieden met slechte wifi een stuk draaglijker te maken". De spelletjes zijn niet beschikbaar op kinderprofielen.

Netflix zegt ook te werken aan vertalingen van de games. Als Nederlands niet beschikbaar is, wordt de Engelstalige versie getoond. 

Steeds meer concurrentie

Voor Netflix is de stap naar games een nieuwe manier om abonnees aan zich te binden, nu de concurrentie op het gebied van videodiensten steeds meer toeneemt. Door extra's aan te bieden, hoopt het bedrijf dat klanten hun abonnement langer aanhouden. Netflix produceert ook al langer podcasts rond bepaalde series en heeft in sommige landen een webwinkel met merchandising.

Onlangs verhoogde Netflix in ons land de prijzen voor twee van zijn drie abonnementen.

Review: iPhone 13