Instagram gestart met gepersonaliseerde nieuwsfeed in Nederland
Alleen vrienden of favorieten

Instagram gestart met gepersonaliseerde nieuwsfeed in Nederland

20-12-2021 12:19 Laatste update: 15:56

Instagram is begonnen met de uitrol van de gepersonaliseerde nieuwsfeed, waarbij gebruikers alleen berichten zien van hun favorieten of van mensen die ze volgen.

De nieuwsfeed van Instagram is door de jaren heen sterk veranderd. Ooit zag je foto's en video's op chronologische volgorde, inmiddels bepaalt een algoritme wat er bovenaan staat en sinds deze zomer kunnen er ook berichten van vreemden in de nieuwsfeed staan. Nu krijgen gebruikers weer wat meer controle, met de keuze uit meerdere tijdlijnen.

Instagram is onder andere in Nederland begonnen met de uitrol van deze meerdere tijdlijnen, een functie die onlangs al getest werd. Gebruikers kunnen op het Instagram-logo linksboven in beeld drukken, en daarna kiezen voor hun reguliere startpagina, een tijdlijn met alleen foto's en video's van mensen die zij volgen of een pagina met hun favorieten.

Favorieten zelf uitkiezen

Gebruikers kunnen zelf aangeven wie hun favorieten zijn. Instagram stelt er een paar voor op basis van interacties, maar gebruikers zijn vrij om de lijst aan te passen. De lijst met favorieten staat los van de 'beste vrienden'-lijst voor Stories. In tegenstelling tot bij die lijst, krijgen anderen niet te zien dat zij in iemands favorietenlijst staan.

Accounts die als favoriet zijn aangeduid, worden voorzien van een rode ster. Alle berichten in het nieuwe favorieten overzicht zijn van die accounts, en bovendien komen ze hoger te staan op de startpagina – de reguliere nieuwsfeed. De berichten staan nog wel in automatische volgorde. Facebook heeft al langer een vergelijkbare favorietenfunctie. 

Chronologische feed keert terug

De beloofde chronologische optie komt volgens Instagram begin 2022 beschikbaar. Die belofte volgt na jaren van kritiek op de algoritmes van sociale media. Die zijn volgens critici vooral ontworpen om gebruikers steeds weer een paar minuten langer in de app te houden. Wie het idee heeft alles te hebben gezien, sluit de app af – en minder tijd betekent minder reclame-inkomsten voor Instagram. In oktober beloofden Facebook en Instagram om onderzoekers inzicht te geven in de algoritmes.

Volg Bright op Instagram voor meer technieuws.

Datacenters in de polder: moeten we dat willen?