Vluchtige handel in dure NFT's: 'Dit lijkt op prijsmanipulatie'
Bekendheden speculeren mee

Vluchtige handel in dure NFT's: 'Dit lijkt op prijsmanipulatie'

07-02-2022 16:11 Laatste update: 16:14

De handel in zeer waardevolle NFT's gebeurt vaak tussen slechts enkele handelaren. Ook blijken meerdere beroemdheden met hun peperdure NFT's dubbele belangen te hebben.

NFT's, kort voor non-fungible tokens, zijn een soort niet te vervalsen digitale eigendomsbewijzen voor digitale dingen, zoals kunst. Ze zijn populair en lucratief: vorig jaar zou er 36 miljard euro zijn omgegaan in de handel van NFT's. Wel lijkt er wat vreemds aan de hand met de NFT-handel, meldt onder meer Reuters. NFT's worden voor miljoenen verhandeld tussen slechts een paar accounts.

Hoewel eigenaren van de NFT's anoniem zijn, is in de blockchain openbaar te zien tussen welke crypto-portemonnees een NFT is verhandeld. De duurste NFT's worden tussen maar een paar van die portemonnees uitgewisseld, blijkt uit data van DappRadar.

LooksRare

De 27 duurste NFT-verkopen op het populaire platform LooksRare waren in januari goed voor 1,3 miljard dollar. En die verkopen werden verhandeld tussen slechts twee crypto-portemonnees. "Er is veel activiteit tussen een paar portemonnees – stel dat portemonnee één verkoopt aan portemonnee twee, die het weer doorverkoopt. Het is goed mogelijk dat dat geen echte vraag is, dat deze handel niet organisch is", zegt de financieel topman van DappRadar.

Prijs kunstmatig oppompen

De 100 meest waardevolle NFT-transacties op platform LooksRare waren in januari goed voor 2,3 miljard dollar en werden verhandeld tussen slechts 16 portemonnees. Eén van de meest waardevolle was een zogenoemde Meebit, een blokkerig figuurtje dat op 12 januari verkocht werd voor een waarde van 44,2 miljoen euro. Vijf minuten later werd de NFT weer terugverkocht aan de originele verkoper voor een kleine 1 miljoen euro minder.

Een vorm van marktmanipulatie, denkt John Egan, ceo van L'Atelier, een dochterbedrijf van de bank BNP Paribas. Egan spreekt van zogenoemde "wash trades", waarbij één koper iets voor een hoge prijs aan zichzelf verkoopt om zo de vraag veel hoger te laten lijken dan die echt is. Zulke praktijken zijn verboden op traditionele markten zoals de aandelenmarkt. De NFT-handel is echter ontworpen om ongereguleerd en anoniem te zijn – één gebruiker kan makkelijk meerdere crypto-portemonnees bezitten.

Fallon en Hilton hebben dubbel belang

NFT's kwamen onlangs ook voorbij in de populaire Tonight Show van komiek Jimmy Fallon. Gast Paris Hilton en Fallon bespraken hun Bored Apes: digitale plaatjes van getekende apen die voor tonnen van hand wisselen – Fallon kocht zijn aap voor zo'n 216.000 dollar, Hilton betaalde ruim drie ton.

Zulke beroemdheden met NFT's hebben een dubbel belang bij de prijsinflatie van hun digitale plaatjes. Journalist Mark Read bracht in kaart hoe Hilton, Fallon en andere beroemdheden met NFT's zoals Ashton Kutcher en Reese Witherspoon opvallend in verhouding staan tot de populaire handelsplaatsen waar die NFT's worden verkocht.

Zo wordt Jimmy Fallon vertegenwoordigd door het bedrijf CAA dat ook investeert in het NFT-platform OpenSea. Zo'n platform verdient een percentage commissie op NFT's die daar worden verhandeld: hoe hoger de prijs, hoe hoger die commissie. Journalist Read heeft de verbanden tussen de bekende NFT-eigenaren op komisch bedoelde manier uiteengezet, maar vraagt zich wel af hoe zuiver het is dat sterren hun bekendheid inzetten om de waarde van vluchtige NFT's op te pompen.

Duo achter Bored Apes achterhaald

De veelbesproken Bored Apes-NFT's zijn ondertussen door BuzzFeed News onderzocht. Die site achterhaalde de identiteit van de mensen achter de Bored Apes Yacht Club, de volledige titel van de reeks digitale apenplaatjes. Het gaat om de 32-jarige schrijver Greg Solano die online bekendstaat als Gargamel en de 35-jarige Wylie Aronow, beter bekend als Gordon Goner.

Het duo bedacht het concept van hun apenplaatjes en huurde vervolgens de freelance tekenaar Seneca in om de afbeeldingen te maken.

Op je profiel

Steeds meer bedrijven stappen ook in de NFT's. Zo kunnen Twitter-gebruikers hun NFT als profielafbeelding instellen: exclusief met een zeshoekig randje. Verwacht wordt dat NFT's groot worden in de metaverse: de gedeelde virtual reality waar bedrijven als Meta op inzetten. Gebruikers dragen in de metaverse dan bijvoorbeeld digitale Nikes, die met een NFT van namaak onderscheiden kunnen worden. Nike startte onlangs nog een rechtszaak omdat een ander bedrijf NFT's van zijn sneakers verkocht.

Luister ook onze podcast