RT populair in Latijns-Amerika

'Kremlin richt nepnieuws over Oekraïne op Spaanstalige landen'

5 april om 10:21
Laatste update: 5 april om 10:24

De Russische staatsmedia RT en Sputnik zijn in de Europese Unie geblokkeerd, maar in Latijns-Amerika wint het Russische nepnieuws intussen snel aan populariteit.

Kort na de Russische inval in Oekraïne werden RT en Sputnik in de EU geblokkeerd door zowel internetproviders als door sociale media zoals Twitter en Facebook. Maar in Latijns-Amerika groeit de populariteit van de Russische staatsmedia juist hard, meldt het Amerikaanse persbureau Associated Press.

RT en Español, de Spaanstalige versie van de Russische nieuwssite, is nu de derde meest gedeelde site op Twitter als het gaat om Spaanstalige informatie over de Russische invasie.

De informatie van RT volgt de desinformatie van het Kremlin. Zo beweert de Russische overheid bijvoorbeeld dat het niet schuldig is aan de massamoord op de burgers van Oekraïense stadje Boetsja. Rusland beweert zelfs dat op de schokkende beelden van de afgelopen dagen acteurs te zien zouden zijn. Die claims zijn inmiddels al ontkracht door The New York Times.

Verdachte accounts verspreiden nepnieuws

Rusland zou zich via RT bewust richten op Spaans als één van de meest gesproken talen ter wereld. Bovendien richt RT zich op de historisch belangrijke positie van Centraal- en Zuid-Amerika tijdens de Koude Oorlog, zegt analist Esteban Ponce de Leon van denktank Atlantic Council.

Ponce de Leon volgt duizenden accounts die berichten van RT en Sputnik op Twitter plaatsen of doorplaatsen. Daarbij zijn 171 accounts verantwoordelijk voor 11 procent van de totale interacties met die berichten. De accounts plaatsten ruim 200.000 berichten in acht dagen tijd in maart, gemiddeld 155 tweets per dag voor elk account.

Die verdachte accounts zouden vooral RT-berichten retweeten die door authentieke gebruikers zijn geplaatst, een methode om het publiek te laten groeien onder de radar van Twitter. "Rusland wil zijn populariteit in Latijns-Amerika handhaven", zegt Ponce de Leon. "RT en Sputnik hebben al een groot publiek in de regio. Moeten we bezorgd zijn? Het antwoord is ja."

Fors meer likes voor RT

RT zou met zijn Spaanstalige nieuws onder meer de grote Spaanstalige gemeenschappen in de VS willen beïnvloeden, zegt onderzoeker Jacobo Licona van onderzoeksbureau Equis Labs, gericht op Latijns-Amerikanen in de VS.

"Er zijn verschillende routes waarop RT actief betrokken is bij gemeenschappen in Latijns-Amerika en de Verenigde Staten", aldus Licona. "Dat is een deel van waarom RT zo effectief is, ze hebben dat netwerk al vooraf gebouwd." De onderzoeker wijst op de lange aanloop die RT in Latijns-Amerika heeft: de Spaanstalige versie begon in 2009.

Ook Equis Institute ziet een toename in de populariteit van RT en Sputnik. In maart groeide het aantal interacties op de Facebook-pagina van RT en Español met grofwel 75.000 likes. Die groei bleef aanhouden zelfs nadat Meta stappen nam om de Russische staatsmedia op Facebook en Instagram niet meer te promoten.