'Tienduizenden AirPods op de plank'

'Tienduizenden refurbished AirPods nog gekoppeld aan vorig iCloud-account'

7 april 2022 om 21:50
Laatste update: 7 april 2022 om 21:51

Een veiligheidsmaatregel blijkt er onbedoeld voor te zorgen dat tienduizenden refurbished AirPods bij de nieuwe gebruikers nog zijn gekoppeld aan het iCloud-account van de vorige eigenaar.

Grote Amerikaanse bedrijven voor refurbishing melden dat zij de laatste tijd heel veel AirPods retour krijgen, allemaal met hetzelfde euvel. De AirPods, gerepareerd of opgeknapt, blijken bij activatie door de nieuwe klant nog gekoppeld aan het Apple ID van de vorige gebruiker. De nieuwe gebruikers krijgt de melding dat de vorige eigenaar de locatie van de AirPods eenmalig kan zien.

De refurbisher goTRG zegt inmiddels ruim 30.000 AirPods met de problemen te hebben liggen, zegt het bedrijf tegen BusinessInsider. De refurbisher levert onder meer aan de grote winkelketen Walmart.

De problemen bij goTRG begonnen in maart en zouden voorkomen bij alle soorten AirPods, ook de Pro- en Max-modellen. De refurbisher R2Cell kreeg in december al dergelijke problemen en stopte toen met de verkoop van AirPods.

Beveiligingsfuctie

De oorzaak ligt volgens beveiligingsonderzoeker Patrick Wardle bij een horde die Apple bewust opwerpt om diefstal te ontmoedigen. Door die functie kunnen gestolen AirPods niet makkelijk worden gereset en gekoppeld aan een nieuw toestel, en kan de eigenaar de locatie blijven zien.

De functie blijkt echter ook niet uit te schakelen door refurbishers: alleen de oorspronkelijke eigenaar kan dat doen. Die moet de AirPods bij verkoop loskoppelen van het Apple ID. Apple heeft tegenover BusinessInsider niet gereageerd. Het is ook niet bekend of er een update is uitgevoerd waardoor de problemen pas de laatste tijd optreden.