Strijd om sociale media

Dit wil Elon Musk veranderen bij Twitter

25 april 2022 om 17:00
Laatste update: 26 april 2022 om 18:10

Twitter is akkoord met een overname door Elon Musk voor 44 miljard dollar. In kritische tweets heeft de Tesla-baas de laatste tijd al duidelijk gemaakt wat er volgens hem anders moet bij Twitter. Welke veranderingen wil Musk doorvoeren?

De overname van Twitter is niet bedoeld om er geld aan te verdienen, zei Musk onlangs in een interview met TED. "Geld interesseert me niet", aldus de Tesla-ceo en de rijkste man op aarde. Het platform is volgens hem belangrijk voor 'de toekomst van de menselijke beschaving'. In een serie tweets liet Musk de afgelopen weken al weten wat hij zoal wil veranderen bij Twitter. Een overzicht van zijn voorstellen.

Meer vrijheid van meningsuiting

Elon Musk is een grote voorstander van de ongebreidelde vrijheid van meningsuiting. De zakenman kaartte al vaker aan dat Twitter de meningsuiting teveel zou beperken. Een van de grootste veranderingen die hij zou doorvoeren is dan ook een minder streng moderatiebeleid. 

Volgens Musk moet dat leiden tot een opener debat op het platform, dat hij vergelijkt met een openbaar dorpsplein waarin iedereen zijn mening moet kunnen uiten. De zakenman beweert dat als het platform niet aan die voorwaarde voldoet, het fundamenteel de democratie ondermijnt. Twitter moet volgens hem 'een publiek platform zijn dat volledig is te vertrouwen'. "Dat is erg belangrijk voor de toekomst van de menselijke beschaving", zei Musk in een interview met TED.

Er klinkt ook kritiek op het voorstel van Musk. Volgens tegenstanders zou de zet kunnen leiden tot meer misinformatie, extreme posts en trollgedrag.

Bewerkknop

Een andere verandering die Musk wil invoeren is een edit-knop. Musk vroeg op 5 april in een poll of gebruikers zo'n functie zouden willen hebben. Die edit-knop zou volgens hem maar voor een beperkte tijd na het plaatsen van een tweet beschikbaar moeten zijn. Ook zou er een link moeten worden toegevoegd die de verandering toont, zodat de feature minder makkelijk misbruikt kan worden.

Opvallend genoeg zegt Twitter nu al langer aan zo'n edit-knop te werken. Het bedrijf tweette daar al sinds vorig jaar mee bezig te zijn.

Algoritme open-source maken

Omdat Musk vindt dat Twitter een grote invloed heeft op het publieke debat, wil hij het algoritme van het bedrijf open-source wil maken. Dat wil hij ook doen omdat hij vermoedt dat het algoritme bevooroordeeld is, waarbij bepaalde bronnen vaker worden getoond dan andere. Zo zouden bepaalde kanten van een verhaal worden onderbelicht.

Musk vroeg zich toen openlijk af of het wel mogelijk is om te weten 'wat er echt aan de hand is'. Hoewel voorstanders zoals Musk geloven dat een open-source algoritme ertoe moet leiden dat mensen worden blootgesteld aan verschillende meningen, denken anderen juist dat het dan beter kan worden misbruikt om misinformatie en nepnieuws te verspreiden. 

Geen reclames meer

Het publieke debat wordt volgens Musk niet alleen door het algoritme beïnvloed. Ook reclames zouden daarin een rol spelen. Om die reden wil Musk ervoor zorgen dat Twitter reclamevrij wordt.

In een intussen verwijderde tweet zei Musk vorige week dat 'de macht die bedrijven hebben om het openbaar beleid te dicteren groot is wanneer Twitter afhankelijk is van advertenties om te overleven'.

Het abonnementsmodel heeft de voorkeur van Musk. Twitter biedt in vier landen al een maandelijks abonnement aan, Twitter Blue, dat gebruikers toegang geeft tot premium-functies. 

Meer vinkjes

Een van de voordelen die Twitter Blue-gebruikers volgens Musk zouden moeten krijgen, is een speciaal vinkje. Die worden nu al uitgedeeld aan bepaalde accounts, om aan te tonen dat de personen geverifieerd zijn. Vinkjes worden vooral uitgedeeld aan publieke personen zoals politici en beroemdheden.

Onder Musks bewind zouden alle Twitter Blue-gebruikers zo’n vinkje krijgen. Die zouden er anders moeten uitzien dan vinkjes voor officiële accounts. Om een Twitter Blue-vinkje te krijgen, zouden gebruikers op voorhand voor een jaar moeten betalen. Ook zouden gebruikers het pas na zestig dagen ontvangen.  

Bots aanpakken

Meer vinkjes zouden er volgens Musk ook voor zorgen dat bots, spammers en verbannen personen niet zomaar weer een account kunnen aanmaken. Musks naam wordt door spam-accounts vaak gebruikt om cryptomunt-gerelateerde oplichtingen uit te voeren.

De ondernemer noemt dat 'het meest irritante probleem op Twitter'. Door mensen te verifiëren en aan te tonen dat ze een echt persoon zijn, hoopt Musk die bots aan banden te leggen. Ook zou het te duur worden om een botnet uit te baten.

Betalen met Dogecoin

Twitter Blue kost momenteel 2,99 dollar per maand. Musk zou die prijs lager willen maken en bovendien afhankelijk van de regio waar een persoon woont. Zo kan de prijs in armere landen lager worden.

Ook wil hij nieuwe betaalmogelijkheden aanbieden. De meest opvallendste daarvan is Dogecoin, de als grap begonnen cryptomunt waar Elon Musk al langer aanhanger van is. In een tweet vroeg de zakenman zich openlijk af of Twitter Blue-abonnementen met Dogecoin zouden kunnen worden betaald. 

Het zou niet de eerste keer zijn dat Musk Dogecoin-betalingen aanvaardt voor zijn bedrijven. Sinds vorig jaar is het mogelijk om fanartikelen van Tesla te kopen met de cryptomunt. Ook zei Musk dat hij met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX een maanmissie wilde financieren met de Dogecoin.

Geen NFT-profielfoto’s meer

Hoewel Musk een voorstander lijkt te zijn van de cryptowereld, moet hij niets hebben van NFT’s, de digitale eigendomsbewijzen die worden gebruikt voor de verkoop van virtuele objecten. Toen Twitter begin dit jaar aankondigde dat gebruikers NFT’s als profielfoto kunnen gebruiken, uitte Musk zijn ongenoegen.

"Twitter besteedt technische middelen aan deze onzin, terwijl crypto-oplichters in elk draadje een spambot-feestje houden", zei hij toen. Musk is een grote criticaster van alle Web3-gerelateerde zaken, een term die hij in december 'bullshit' noemde. De kans dat Musk NFT-profielfoto’s zou schrappen na een eventuele overname is dus groot.

Luister ook de Bright Podcast: