Metaverse-festival in Amsterdam: 'We laten zien wat er mogelijk is'
Meer dan 1500 bezoekers komen er deze week naar het metaverse-festival MET AMS in Amsterdam. De tech-trends metaverse, Web3 en NFT's staan centraal, maar het is geen event voor nerds, zegt de organisatie. "We willen het voor een bredere groep interessant maken."
MET AMS is volgens de organisatoren Europa’s grootste metaverse-festival. De term metaverse slaat op virtuele werelden waarin mensen op afstand samenkomen. Zulke metaverses bestaan al heel lang - de populaire 3D-werelden Minecraft en Roblox zijn er voorbeelden van - maar grote techbedrijven storten zich er de komende jaren ook op. Niet voor niets veranderde het Facebook-moederbedrijf zijn naam vorig jaar in Meta.
De metaverse klinkt als een ideaal onderwerp voor een virtueel event, maar MET AMS is gericht op ervaringen en ontmoetingen in de echte wereld, vertelt medeoprichter Rik Woldring. "Het is meer dan een congres. Je moet er ook verschillende dingen kunnen beleven, zoals op een festival. Er zijn kunstinstallaties en concerten. En je kunt bij ons in de metaverse een Magnum-ijsje bestellen en die op het festival bezorgd krijgen."
De technologie waar MET AMS over gaat kwam tijdens de coronapandemie tot bloei. "Daardoor kennen veel mensen die zich ermee bezighouden elkaar alleen van internet. Wij brengen ze voor het eerst samen", aldus Woldring. Mede daardoor trekt MET AMS ook bezoekers van over de hele wereld. "Dertig procent van onze bezoekers komt uit het buitenland, echt overal vandaan: Litouwen, Turkije, Hong Kong, Dubai."
Van Volkswagen tot Kwebbelkop
Onder de sprekers op het festival zijn topmensen van onder andere de virtuele wereld Decentraland, de autofabrikant Volkswagen en het digitale modebedrijf The Fabricant. Maar ook de YouTuber Kwebbelkop, die nu ook NFT-ondernemer is, en digitale kunstenaars als Dadara en Rik Oostenbroek geven er presentaties. Er is veel aandacht voor kunst en cultuur. Woldring: "Tijdens de coronapandemie zag je kunstenaars en artiesten de switch maken van fysiek naar digitaal. Bijvoorbeeld met livestreams, maar ook met optredens in Roblox of Fortnite. We focussen ons dan ook niet alleen op de bouwers en de techneuten, maar ook op de creatieven. Zij vertellen waarom hun levens zijn verrijkt door deze technieken. Sommige digitale kunstenaars houden rond ons festival meet-ups met hun fans."
Het programma is volgens Woldring ‘diverser’ dan bij vergelijkbare tech-events. Er zijn bijvoorbeeld sessies over hoe virtuele werelden zo inclusief mogelijk kunnen zijn en hoe sportclubs een virtuele band met supporters kunnen opbouwen, maar ook hoe bedrijven producten kunnen verkopen in de metaverse. "We beperken ons niet alleen tot de techniek, of de financiële kant of één bepaalde sector. We willen het interessant maken voor een breder publiek. We willen mensen laten nadenken over wat de toepassingen van deze technieken kunnen zijn. En we laten interessante use-cases zien."
'NFT’s gaan over meer dan geld'
Behalve over de metaverse is er op MET AMS veel aandacht voor NFT’s en Web3. NFT’s zijn digitale eigendomsbewijzen, die gebruikt kunnen worden om te handelen in virtuele kunstwerken. NFT’s zijn een voorbeeld van Web3, een koepelterm voor decentrale technieken, zoals de blockchain, de technologie achter cryptomunten. NFT’s zijn niet omstreden, vanwege de soms schimmige handel in de tokens, waarbij er enorme bedragen omgaan.
Dat de focus bij NFT’s vaak op het geld ligt vindt Woldring jammer. "Het is gewoon een goede manier om digitale kunst wereldwijd te verkopen. Het zorgt voor een nieuw soort verzamelaars, die voorheen niet goed door de kunstwereld werden bediend. En NFT’s zijn ook interessant voor bedrijven, bijvoorbeeld voor loyalty-programma’s voor trouwe klanten. Universiteiten zouden diploma’s als NFT’s op de blockchain kunnen zetten, zodat er geen fraude meer mogelijk is. En automerk Alfa Romeo gebruikt NFT’s om data over het onderhoud van auto’s vast te leggen."
'Nederland loopt achter'
Het Nederlandse bedrijfsleven loopt volgens Woldring achter op deze nieuwe techgebieden. "Grote Nederlandse partijen doen relatief weinig met NFT’s en de metaverse. Ze hebben de technologie nog niet omarmd. Dat is ook een reden om dit event te organiseren. Er zijn wel allerlei Nederlandse startups die goed werk doen."
De Nederlandse overheid zou ook een grotere rol kunnen hebben, denkt hij. "Nederland moet in innovatie blijven investeren. Je ziet dat er in andere landen meer wordt gedaan op dit gebied, bijvoorbeeld met allerlei belastingvoordelen. Daardoor zie je dat startups rond NFT’s en crypto’s uitwijken naar landen als Malta, Panama, Dubai of Zwitserland."
Doelgroepen bereiken in de metaverse
De hamvraag bij de metaverse is hoeveel consumenten dit echt regelmatig gaan gebruiken. Het gaat nog jaren experimenteren duren voordat dat duidelijk zal zijn, verwacht Woldring. "Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren als de grote jongens echt gas gaan geven, niet alleen de techbedrijven maar ook de grote gamestudio’s. Aan gamers hoef je dit alles niet uit te leggen, zij snappen virtuele werelden al. Dat is ook een groep die in de eerste jaren veel aandacht zal krijgen."
Bedrijven moeten zich afvragen in welke metaverse ze het beste actief kunnen worden, zegt hij. "Waar zit je publiek? Wil je jongeren bereiken, dan kan je naar Roblox gaan. Voor bedrijven die virtuele events of productpresentaties willen houden zijn weer andere metaverses interessanter."
Internationaal
Er is ook aandacht voor het thema duurzaamheid, omdat het energieverbruik een groot kritiekpunt op blockchaintoepassingen is. "Daar wordt ook over gesproken op ons festival. En we werken samen met Coorest en hun NFTree-programma om NFT’s te verkopen waarmee we onze eigen CO2-uitstoot verlagen."
Het festival in Amsterdam moet een jaarlijks event worden, maar er komen mogelijk ook edities in andere wereldsteden. "We zijn door meerdere partijen gevraagd om soortgelijke events te organiseren in andere landen. Net als de TED-events kunnen er ook MET-festivals in andere steden komen."