Moederbedrijf Facebook en Instagram ziet voor het eerst daling in omzet
Kwartaalcijfers Meta

Moederbedrijf Facebook en Instagram ziet voor het eerst daling in omzet

28-07-2022 07:37 Laatste update: 09:53

De omzet van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, is dit kwartaal voor het eerst lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De techgigant behaalde de afgelopen drie maanden een omzet van in totaal 28,8 miljard dollar (28,1 miljard euro), 1 procent minder dan in dezelfde periode in 2021. De winst zakte met 36 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021, aldus de nieuwste cijfers.

Meta wijt de problemen aan de tegenvallende advertentie-inkomsten, een probleem dat zich volgens de verwachtingen nog enige tijd zal voortzetten. Het aantal vacatures zal worden verminderd en andere 'uitgavegroeiplannen' worden ingeperkt.

Ook de vooruitzichten voor het volgende kwartaal zijn bescheiden: Meta verwacht ergens tussen de 26 en 28,5 miljard dollar. In hetzelfde kwartaal vorig jaar behaalde de sociale mediareus nog 29 miljard dollar aan omzet. 

Zwaar weer voor tech

Meta, toen nog Facebook, probeerde zijn koers vorig jaar te keren richting een 'metaversebedrijf' dat op augmented en virtualreality. Maar de technologie blijkt nog toekomstmuziek - de VR-brillen van Meta worden zelfs duurder, om zo de hoge innovatiekosten te compenseren.

Tegelijk kampen veel techbedrijven sinds begin dit jaar met slechte cijfers op de beurs. Onder andere Snap, Tesla en Amazon kregen een knauw, omdat investeerders vanwege de hoge inflatie vrezen voor een renteverhoging. Nu dat alles duurder wordt, moeten bovendien ook adverteerders goed nadenken over waar ze hun geld uitgeven. 

De tracking-beperking van Apple doet Meta ook geen goed. Sinds vorig jaar moeten gebuikers van iPhones en iPads nadrukkelijk toestemming geven om tussen apps en sites gevolgd te worden, iets wat voorheen stiekem gebeurde. Het gros zegt daar 'nee' op, waardoor Facebook zijn publiek minder goed kent en minder geld kan vragen voor advertenties.

Instagram wil TikTok worden

Instagram, de foto-app van Meta, ligt ondertussen onder vuur. Een poging van de app om met korte video's meer op TikTok te gaan lijken, leidde tot protest door grote influencers als Kylie Jenner.

Het lijkt Meta alsnog niet te deren. Instagram-topman Adam Mosseri liet eerder deze week weten dat er geen plannen waren om weer meer nadruk op foto's te letten. Foto's zouden wel van belang blijven voor het platform. Maar Instagram-gebruikers klagen dat hun foto's door het algoritme steeds minder gezien worden, terwijl er steeds meer video's van vreemden op de timeline komen.

Daar komt voorlopig geen einde aan, bevestigde Meta-oprichter Mark Zuckerberg gisteren in een gesprek met investeerders, aldus 9to5mac. Het bedrijf zou van plan zijn om de hoeveelheid content van vreemden die gebruikers op hun timeline krijgen te verdubbelen, van 15 procent naar 30 procent.

Luister ook de Bright Podcast: