'Netflix-abonnement met reclames gaat tussen 7 en 9 dollar kosten'
Iets goedkoper dan 'Basic'

'Netflix-abonnement met reclames gaat tussen 7 en 9 dollar kosten'

29-08-2022 09:55 Laatste update: 13:41

Netflix zou voor zijn goedkopere abonnement met reclames in de VS maandelijks tussen 7 en 9 dollar willen vragen.

Het Netflix-abonnement zou daarmee tussen 1 en 3 dollar goedkoper zijn dan het huidige Basic-abonnement in de VS, dat 10 dollar per maand kost. De goedkopere optie komt volgens bronnen van Bloomberg al eind dit jaar in de eerste zes landen beschikbaar, waarna een bredere uitrol in 2023 volgt.

Ter vergelijk: in Nederland kost het Basic-abonnement op Netflix nu 8 euro per maand, waarbij abonnees geen HD-beeldkwaliteit hebben en er maar één kijker tegelijk mag kijken. Het Standaard-abonnement kost 12 euro per maand, voor het Premium-abonnement betalen gebruikers 16 euro per maand. 

4 minuten reclames per uur

De streamingdienst zou ongeveer 4 minuten aan reclames per uur willen tonen, waarbij er geen reclameblokken komen na afloop van een aflevering of film. Netflix wil volgens Bloomberg ook voorkomen dat mensen dezelfde reclames te vaak opnieuw te zien krijgen. Programma's voor kinderen zullen geen reclames bevatten.

Eerder lekte via codes in de Netflix-app ook al uit dat het nieuwe abonnement geen mogelijkheid zou hebben om films en series offline te kijken. Netflix zegt in een reactie dat de ontwikkeling van het abonnement zich nog 'in de beginfase' bevindt en dat de definitieve beslissingen nog gemaakt moeten worden.  

Kleiner aanbod

Het goedkopere abonnement krijgt een kleiner contentaanbod, erkent Netflix onlangs. Dat komt doordat het bedrijf aan sommige filmstudio's en producers meer moet betalen om hun films en series in dit nieuwe model aan te bieden. Er wordt nog onderhandeld over nieuwe deals. Netflix werkt voor het aanbieden van de reclames samen met Microsoft.

Concurrentie

Concurrent Disney+ introduceert in december in de VS ook een goedkopere optie waarbij films en series eveneens 4 minuten per uur worden onderbroken door reclames. Disney rekent 8 dollar per maand voor het abonnement met advertenties, waarna het normale abonnement in prijs wordt verhoogd. Het goedkopere abonnement op Disney+ zal in de loop van 2023 in andere landen beschikbaar zijn. De Nederlandse prijs is nog niet bekend. 

Meerdere concurrenten van Netflix en Disney hebben al langer goedkopere abonnementen met reclames. In Nederland biedt RTL's streamingdienst Videoland dit sinds 2020 ook aan. Jarenlang zei Netflix geen voorstander van dit model te zijn. Die houding veranderde nadat de streamingdienst de afgelopen kwartalen honderdduizenden abonnees kwijtraakte

Vervolgens kondigde het bedrijf aan 'begin 2023' met een goedkope optie te komen. Daarmee hoopt het bedrijf huidige abonnees vast te houden en nieuwe gebruikers te trekken die de streamingdienst momenteel te duur vinden.

Delen wachtwoorden aanpakken

De daling van het abonnee-aantal wijt Netflix behalve aan de grotere concurrentie en de economische situatie ook aan het massaal delen van wachtwoorden. Dat wil het bedrijf de komende tijd gaan aanpakken om zo 'meer geld te verdienen aan het grote aantal gebruikers'. In Latijns-Amerikaanse landen is Netflix al gestart met een maandelijkse toeslag voor abonnees die hun account met anderen delen.

Zo'n 34 procent van alle Nederlandse abonnees van streamingdiensten kijkt mee op het account van iemand anders, bleek onlangs uit een onderzoek. Ook zei 28 procent hun inloggegevens met iemand anders te delen. 

Luister ook: