© EA

Review FIFA 23: is de allerlaatste FIFA-game ook de beste?

FIFA 23

06-10-2022 21:25 Laatste update: 21:25

Een nieuw voetbalseizoen, een nieuwe FIFA-game. Is FIFA 23 beter dan zijn voorgangers? En is dit een waardige afsluiting van de gamereeks? Bright-tester Rutger speelde FIFA 23 en geeft zijn oordeel.

FIFA 23 is de allerlaatste game van EA Sports met de naam FIFA. In 1994 begon het spel met de FIFA-titel en de gamereeks houdt het net geen 30 jaar vol. Waarom niet? Omdat de voetbalbond FIFA graag 284 miljoen euro wilde voor het gebruik van de naam en EA Sports altijd 142 miljoen betaalde en dat niet wilde verdubbelen.

Wat betekent dat concreet? Dat de game volgend jaar EA Sports FC gaat heten. Dat bepaalde spelersnamen niet meer gebruikt mogen worden of competities uit de game verdwijnen, lijkt op dit moment nog niet aan de orde. Op het eerste gezicht lijkt het dus een groter verlies voor de FIFA dan voor Electronic Arts. Maar dit jaar zijn papa en mama nog bij elkaar en kunnen we nog even zorgeloos genieten van de beste FIFA-game tot nog toe. Toch?

Verbeteringen

Als het gaat om het voetballen zelf, dan is dit zeker de beste FIFA. Het voelt alsof je meer controle hebt over je spelers. Tegen iemand aandribbelen heeft een logischer gevolg. Een hoek ingedreven worden zorgt dat je minder succesvol op doel kunt schieten. Het tempo van het spel voelt ook als echt voetbal.

De verbetering zit hem met name in kleine gameplay en visuele aanpassingen. Power shots zijn een nieuwe toevoeging waarbij je door beide bumpers ingedrukt te houden een poeier van een schot neemt. Maar omdat het zoveel tijd kost heeft het niet zo gek veel zin in een gemiddelde wedstrijd. Hoe lang je de passknop ingedrukt houdt lijkt nog meer invloed te hebben dan hiervoor en al met al lijk je dus meer controle te hebben over wat er op het spel gebeurt en dat is fijn.

Ultimate Team

Veruit de meest succesvolle spelmodus is al jaren FIFA Ultimate Team. Daarin spaar je je eigen elftal(len) bij elkaar. Je koopt pakjes spelers en hoopt een Messi of Neymar te trekken, maar krijgt meestal een Mike te Wierik of Remco Balk. Dus maar weer een tweede pakje kopen. Zo haalt EA Sports 1,6 miljard binnen per jaar alleen met Ultimate Team. Miljard. Bijna een derde van de totale jaaromzet van het bedrijf.

Vermoedelijk dat er daarom veel tweaks zijn die Ultimate Team net iets leuker moeten maken. Met FUT Moments krijg je scenario’s waar je je uit moet redden (een 2-0 achterstand wegpoetsen bijvoorbeeld). 'Team spirit' is een beetje aangepast zodat het niet langer alleen werkt om elf Engelsmannen uit de Premier League bij elkaar te zetten. Bovendien zijn er meer iconische voetbalhelden te vinden (en dus meer pakjes en dus meer winst) die je voordelen voor je hele team geven. Bovendien kun je op je Xbox tegen je vrienden op Playstation of PC spelen en andersom.

Dat betekende wel dat er geen tijd meer was om een leuke verhaalmodus in elkaar te sleutelen. Geen Alex Hunter meer die domme zakenbeslissingen neemt en uit z’n team gekieperd wordt. En ook geen heftig straatvoetbalverhaal zoals in FIFA 21 zat. Helemaal geen verhaalmodus dus in de nieuwe FIFA 23.

De Engelse en Franse vrouwencompetities zijn ook nieuw in FIFA 23.

De club uit Ted Lasso

Ik werd erg blij van de toevoeging van AFC Richmond, het fictionele voetbalteam uit de Apple TV +-serie Ted Lasso, aan de game. Maar de uitwerking daarvan is beperkt. Je kunt het team in de carrièremodus toevoegen aan een competitie en ze bijvoorbeeld mee laten doen in de Premier League. Maar doordat de stemmen van de acteurs ontbreken, wordt het alles bij elkaar toch een beetje een platte toevoeging. Een samenwerking met de makers van de serie zou een leuke verhaallijn kunnen opleveren. Iets voor EA Sports FC volgend jaar of een standalone game.

Dikke voldoende

FIFA 23 krijgt weer een dikke voldoende en is de leukste game voor voetballiefhebbers met een flink aantal speelmodi die je solo of met vrienden voor de tv of online kunt spelen. Maar we zijn vooral benieuwd wat volgend jaar ons brengt.

Rutger Middendorp, Bright