Goedkoper Netflix-abonnement start op 3 november in eerste landen
5 euro per maand

Netflix start op 3 november met goedkoper abonnement

13 oktober 2022 om 18:13
Laatste update: 13 oktober 2022 om 19:12

Netflix begint op 3 november in twaalf landen met een goedkoper abonnement waarbij tijdens films en series reclames worden getoond. Met de budgetoptie hoopt Netflix weer meer nieuwe abonnees te trekken.

Het nieuwe Basic With Ads-abonnement kost in de VS 7 dollar per maand, terwijl het normale basic-abonnement 10 dollar kost. Duitsers betalen voor het goedkopere Netflix-abonnement 5 euro per maand, wat drie euro minder is dan de gewone basic-optie. 

Behalve in de VS en Duitsland lanceert Netflix het nieuwe abonnement op 3 november in nog tien andere landen, waaronder Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Over de Nederlandse introductie is nog niets bekend. In ons land kost het basic-abonnement, net als in Duitsland, 8 euro per maand.

4 tot 5 minuten reclames per uur

Abonnees krijgen bij het nieuwe abonnement '4 tot 5 minuten' aan reclames per uur voorgeschoteld. De commercials op Netflix duren tussen 15 en 30 seconden en worden afgespeeld voor en tijdens series en films.

Net als bij de normale basic-abonnementen mogen gebruikers bij de nieuwe optie slechts één stream tegelijk kijken en krijgen ze geen HD-beeldkwaliteit. Bij het nieuwe abonnement kunnen ze ook geen films en series downloaden om ze offline te kijken.

Kleiner aanbod films en series

Het goedkope abonnement heeft een kleiner aanbod aan films en series. Dat komt doordat het bedrijf aan sommige filmstudio's en producers meer moet betalen om hun films en series in dit nieuwe model aan te bieden. Netflix zegt te werken aan het sluiten van meer licentiedeals, zodat het aanbod de komende tijd nog toeneemt.

Concurrent Disney+ lanceert in december in de VS ook een goedkoper abonnement met reclames. Disney heeft nog niets gemeld over de Nederlandse beschikbaarheid en prijs.

Strijd om abonnees

Met de goedkopere abonnementen hopen Netflix en Disney zowel bestaande abonnees vast te houden als nieuwe klanten te trekken die de streamingdiensten te duur vinden. Jarenlang zei Netflix geen voorstander van dit model te zijn, maar die houding veranderde nadat de streamingdienst dit jaar honderdduizenden abonnees kwijtraakte

Het bedrijf belooft ervoor te zorgen dat kijkers niet te vaak dezelfde reclames te zien krijgen. Adverteerders kunnen hun commercials afstemmen op specifieke doelgroepen op basis van de data die Netflix over zijn gebruikers heeft.  

Videoland

Meerdere concurrenten van Netflix en Disney hebben al langer goedkopere abonnementen met reclames. In Nederland biedt Videoland van RTL dit sinds 2020 ook aan. In de VS hebben onder andere Hulu en HBO Max ook al soortgelijke opties. Wanneer HBO dit ook in Europa gaat aanbieden, is nog niet bekend. Apple zou ook werken aan reclames op Apple TV+.

Viaplay, dat in Nederland onder meer de Formule 1 en de Premier League uitzendt, zegt geen plannen te hebben voor zo'n goedkoper abonnement.