Viaplay wil geen goedkoper abonnement met reclames aanbieden

Viaplay-ceo Anders Jensen

Streamingdiensten

Viaplay wil geen goedkoper abonnement met reclames aanbieden

21-07-2022 10:05 Laatste update: 10:15

Viaplay ziet voorlopig niets in een goedkoper abonnement met reclames, zoals Netflix en Disney binnenkort willen lanceren. Volgens het Zweedse bedrijf is daar 'geen noodzaak' voor, omdat de streamingdienst momenteel meer abonnees trekt dan was verwacht.

Viaplay is niet van plan om een goedkoper abonnement te introduceren waarbij kijkers tussendoor reclames voorgeschoteld krijgen. Netflix en Disney+ werken aan zulke goedkopere abonnementen en Videoland biedt al langer zo'n betaalbare optie. "We zien momenteel geen noodzaak voor een goedkoper abonnement met reclames. Zo'n andere prijs kan voor onduidelijkheid zorgen bij de consument over de waarde van onze dienst. Ik weet niet of we dit ooit gaan aanbieden", vertelt Viaplay-ceo Anders Jensen na de bekendmaking van de kwartaalcijfers.

Het Zweedse bedrijf zegt voor te liggen op zijn plannen. In het tweede kwartaal kreeg Viaplay er 766.000 nieuwe abonnees bij, waarvan 307.000 in landen buiten Scandinavië. In het eerste kwartaal was de groei nog 778.000 abonnees. 'Ongeveer de helft' van de internationale klanten komt nu uit Nederland. "We staan er goed voor in Nederland", aldus Jensen.

In totaal telt Viaplay 5,5 miljoen abonnees in elf landen. Het bedrijf verhoogt zijn target voor eind dit jaar van 7,0 naar 7,3 miljoen abonnees. In 2023 verwacht Viaplay 'een grote winstgroei'.

Prijs gaat omhoog in augustus

In maart ging de streamingdienst in Nederland van start. Vooral de uitzendingen van de Formule 1 leverden Viaplay honderdduizenden nieuwe abonnees op. De vraag is hoeveel Nederlanders hun abonnement aanhouden, omdat de dienst vanaf augustus duurder wordt. De maandprijs wordt verhoogd van 10 euro naar 14 euro per maand.

Wachtwoord delen 'geen groot probleem'

Anders dan Netflix zegt Viaplay zich weinig zorgen te maken over het delen van wachtwoorden door abonnees. "Dat is geen groot probleem voor ons. We accepteren dat dit gebeurt. Maar we willen onze dienst zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden. We weten het percentage mensen dat hun wachtwoord deelt en om meer inkomsten uit die groep te halen, dat zijn de inspanningen misschien niet eens waard", zegt Jensen.

Netflix begon onlangs in de eerste landen met het vragen van een extra bedrag per maand aan klanten die hun account hebben gedeeld met anderen buiten hun huishouden. Jensen: "Voor andere streamingdiensten ligt dit wellicht anders, maar wij zijn actief in landen waar dit minder een probleem hoeft te zijn."

Klagende Nederlandse Formule 1-kijkers

Ondanks de klachten van Nederlandse kijkers over de kwaliteit van de streams, zegt Viaplay dat zijn platform 'goed werkt'. Jensen erkent wel dat de streamingdienst bij een deel van de gebruikers de verwachtingen nog niet heeft waargemaakt. "Het kost tijd om mensen te laten overstappen van lineaire tv-zenders naar een streamingdienst. Sommige technieken zijn zich nog aan het evolueren. We doen ons best om klanten die ontevreden zijn te helpen om hun kijkervaring te verbeteren."

Viaplay zei in juli Nederlandse klanten die daar recht op hebben te gaan compenseren

'Meerderheid is tevreden'

Volgens Jensen gaan de klachten vooral over het streamen van live-uitzendingen naar televisies. "Daar kunnen meerdere technische oorzaken voor zijn. Sommige daarvan zijn volledig buiten onze eigen controle, maar dat maakt de klant natuurlijk niet uit. We willen de verwachtingen waarmaken."

Viaplay zendt de Formule 1 in Nederland ook uit via speciale tv-kanalen bij de grote providers. Die bedrijven blijven die zenders zeker tot december aanbieden,

Jensen zegt dat de 'overgrote meerderheid' van de Nederlandse klanten erg tevreden is. "Slechts een klein deel van de klanten is ontevreden, maar hun kritiek klinkt erg luid. Dat begrijpen we en we werken eraan om alles op te lossen."

Britse lancering in het najaar

In augustus begint Viaplay in Nederland met het uitzenden van de Engelse voetbalcompetities Premier League en Championship. De afgelopen jaren had Ziggo die uitzendrechten in handen. Viaplay zegt ook te werken aan nieuwe documentaires over Max Verstappen en de Noorse stervoetballer Erling Haaland.

Daarnaast maakte het Zweedse bedrijf vandaag bekend het Britse streamingbedrijf Premier Sports over te nemen. Premier Sports, dat 222.000 abonnees heeft, bezit in het Verenigd Koninkrijk onder meer de uitzendrechten van de Spaanse voetbalcompetitie La Liga. De overname zou in september afgerond kunnen zijn. In het najaar wil Viaplay zijn streamingdienst in het Verenigd Koninkrijk lanceren.

Tonie van Ringelestijn

Luister ook onze podcast: