Microsoft verhoogt adviesprijs van games voor nieuwste Xboxen
60 naar 70 dollar

Microsoft verhoogt adviesprijs van games voor nieuwste Xboxen

06-12-2022 10:01 Laatste update: 10:01

Microsoft verhoogt de adviesprijzen van zijn eigen games in de VS van 60 naar 70 dollar. Het is de eerste verhoging sinds 2005, toen de Xbox 360 verscheen.

De prijsverhoging begint volgend jaar met games voor de Xbox Series X/S, zegt Microsoft tegen IGN. Het gaat om titels als de nieuwe Forza Motorsport, Refall en de langverwachte game Starfield van Elder Scrolls-maker Bethesda. "De prijs reflecteert content, schaal en technische complexiteit van de titels", aldus Microsoft. "Zoals alle games die worden gemaakt door teams bij Xbox, zijn de games op release beschikbaar via Game Pass."

Microsoft stelt dat prijzen per regio verschillen, en het is nog niet duidelijk of de verhoging ook in Europa wordt doorgevoerd. Dat is wel aannemelijk: de dollar- en europrijs van games is al jaren praktisch hetzelfde. Zo kosten nieuwe games voor de Xbox Series X/S in de VS nu nog 60 dollar en in Europa 60 euro. De laatste prijsverhoging was in 2005, bij het verschijnen van de Xbox 360. Toen steeg de prijs voor grote nieuwe games van 50 naar 60 euro.

Concurrenten al langer omhoog

Concurrenten zoals Sony verhoogden de prijzen van games voor de PlayStation 5 meteen al toen dat apparaat eind 2020 verscheen. Die prijzen zijn in de VS 70 dollar, en in Europa kosten nieuwe PS5-games vaak 70 euro. Ook veel andere game-uitgevers hanteren inmiddels die prijs. Sony zelf verkoopt digitale versies van zijn games zelfs voor 80 euro in de PlayStation Store.

Xbox-topman Phil Spencer zei eerder al dat de prijzen van de Xboxen, games en het Game Pass-abonnement vroeg of laat zouden moeten stijgen. "De prijs van onze spelcomputers is gelijk gebleven, de prijs van onze games en ons abonnement is hetzelfde gebleven. Dat kunnen we niet eeuwig volhouden", zei Spencer in oktober. De PlayStation 5 werd in de zomer 50 euro duurder, als gevolg van de inflatie.

Luister ook de Bright Podcast: