Musk: originele blauwe vinkjes Twitter verdwijnen over paar maanden
Twitter onder Musk

Musk: originele blauwe vinkjes Twitter verdwijnen over paar maanden

13-12-2022 05:06 Laatste update: 06:10

De originele blauwe vinkjes op Twitter-profielen worden over een paar maanden verwijderd, zegt eigenaar Elon Musk. De vinkjes gaven aan dat de profielen van onder meer bekendheden, politici en bedrijven echt waren.

De blauwe vinkjes werden de afgelopen jaren door Twitter volgens Musk op een 'corrupte en onzinnige manier uitgedeeld', tweette de miljardair vanavond. Twitter noemt de desbetreffende profielen voortaan 'verouderde geverifieerde accounts'.

Musk kondigde nadat hij Twitter voor 44 miljard dollar had overgenomen aan dat hij van de blauwe vinkjes in de toenmalige vorm af wilde. In plaats daarvan zou iedereen die een betaald Blue-abonnement op Twitter nam zo'n vinkje moeten krijgen.

Misbruik betaalde vinkjes

Toen dat werd ingevoerd werd de status van het vinkje meteen misbruikt: op grootschalige wijze werden bekendheden, politici en bedrijven nagedaan door mensen die voor zo'n goedkeuringsbewijsje hadden betaald en daarna hun gebruikersnaam veranderden zodat die leek op die van een echt beroemd persoon of bedrijf.

De abonnementsdienst Twitter Blue werd daarna stopgezet, maar is sinds maandag weer beschikbaar voor gebruikers in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. Mensen die het abonnement via de Twitter-app op hun iPhone of iPad afsluiten betalen meer, omdat Twitter daarvoor een commissie van 30 procent aan Apple moet betalen.

Controles

Twitter denkt een oplossing te hebben om misbruik van de betaalde blauwe vinkjes tegen te gaan. Gebruikers moeten een telefoonnummer opgeven en elk account wordt door een medewerker gecontroleerd voordat een vinkje wordt toegekend. Dan wordt bijvoorbeeld bekeken of het account geen personen of bedrijven na-aapt. Ook moeten accounts in de afgelopen 30 dagen actief zijn geweest om een Twitter Blue-abonnement te kunnen nemen en moeten ze ouder dan 90 dagen zijn.

Bovendien raken abonnees hun vinkje tijdelijk kwijt als zij hun naam, gebruikersnaam of profielfoto aanpassen. Een medewerker van Twitter moet het account dan eerst controleren voordat het vinkje weer wordt ingeschakeld.

Gouden vinkjes voor bedrijven

Twitter zegt ook dat de accounts van bedrijven extra kunnen worden aangemerkt met gouden vinkjes. Op die manier zou Twitter de vele afgeschrikte adverteerders willen geruststellen. 

Luister ook de Bright Podcast: