TikTok test liggende video's om strijd met YouTube op te voeren
Videoplatforms

TikTok test liggende video's om strijd met YouTube op te voeren

16-12-2022 09:58 Laatste update: 09:58

TikTok is begonnen met het testen van een horizontale modus voor liggende video's. Met de stap wil TikTok nog meer de concurrentie aangaan met YouTube.

TikTok werd populair met korte verticale filmpjes die het hele telefoonscherm vullen en waar gebruikers snel doorheen kunnen swipen. Maar de video-app komt nu ook met een nieuwe landschapsmodus voor liggende video's. Tijdens het scrollen door video's kunnen TikTok-gebruikers voortaan ook liggende video's te zien krijgen. Er staat dan midden in beeld een knop en na het klikken daarop wordt de video op volledig scherm getoond.

De test wordt gedaan onder geselecteerde gebruikers over de hele wereld, bevestigt het Chinese bedrijf tegenover Techcrunch.

Langere video's

Bij concurrent YouTube vormen horizontale video's de hoofdmoot, ook al heeft de Google-videodienst met YouTube Shorts ook een onderdeel voor verticale filmpjes.

TikTok hoopt dat gebruikers steeds langere video's gaan kijken op zijn platform. Bij YouTube zijn lange video's ook het populairst. De maximale lengte van video's op TikTok werd in maart verlengd van 3 naar 10 minuten.

Meer oudere gebruikers trekken

Onder jongeren is TikTok in sommige landen al populairder dan YouTube. De Chinese video-app hoopt de komende jaren ook meer oudere gebruikers te trekken. "Het doel lijkt te zijn om een ​​meer volwassen publiek aan te spreken, zoals mensen die YouTube gebruiken voor informatieve en educatieve video's", zegt tech-analist Paul Triolo van Albright Stonebridge Group tegen de BBC.

Veel populaire YouTube-kanalen maken lange video's, omdat die meer kijkers, reacties en advertentie-inkomsten opleveren. Die video's in liggend formaat kunnen ze nu nog niet op TikTok kwijt. Jonathon Hutchinson, hoofddocent online-media aan de Universiteit van Sydney, verwacht dat zowel YouTube als TikTok blijven floreren. "YouTube-video's hebben veel hogere productiekosten dan TikTok-video's. TikTok blijft het platform voor kortere, goedkoper te maken content."

TikTok heeft wereldwijd ongeveer 1,5 miljard maandelijks actieve gebruikers. Nederland telt meer dan 3 miljoen TikTok-gebruikers.

Luister ook de Bright Podcast: