Externe Twitter-apps moeten betalen voor toegang
Twitter onder Musk

Externe Twitter-apps moeten betalen voor toegang

03-02-2023 08:28 Laatste update: 09:02

Externe Twitter-apps krijgen vanaf komende week alleen nog tegen betaling toegang tot het platform. Volgens eigenaar Elon Musk moet dit misbruik door bots tegengaan.

Twitter gaat vanaf 9 februari geld vragen voor de toegang tot zijn zogeheten API, een software-interface waarmee apps met elkaar kunnen communiceren. De API-toegang was tot nu toe gratis. Ontwikkelaars gebruiken de API bijvoorbeeld voor bots die weersinformatie of statusupdates geven en wetenschappers gebruiken het voor onderzoek op basis van grote aantallen tweets.

Vorige maand ging Twitter al plotseling over tot het blokkeren van populaire externe Twitter-apps, zoals Twitterific en Tweetbot, die de API gebruiken. Het bedrijf verbiedt apps die een "vervangende of vergelijkbare" dienst of product maken. 

Bots

Volgens Twitter-eigenaar Elon Musk leidde de gratis API-toegang tot misbruik. "Gratis API wordt momenteel zwaar misbruikt door bot-oplichters en opiniemanipulators. Er zijn geen verificatieproces noch kosten aan verbonden, dus het is gemakkelijk om 100.000 bots te laten draaien om slechte dingen te doen", schrijft Musk. "Slechts 100 dollar per maand voor API-toegang met ID-verificatie zal de zaken enorm opschonen."

Inkomsten

Musk is op zoek naar meer inkomsten voor Twitter, nu veel grote adverteerders sinds zijn overname zijn vertrokken. Adverteerders vrezen dat hun advertenties naast onwenselijke of schadelijke berichten komen te staan. Doordat Musk driekwart van het personeel heeft ontslagen worden de berichten op het platform veel minder streng gecontroleerd. Dat leidde tot een toename van het aantal haatzaaiende berichten.

In de eigen app en op de eigen website van Twitter worden advertenties getoond tussen tweets, maar dat is in veel externe apps niet het geval, waardoor het bedrijf reclame-inkomsten misloopt.

Twitter Blue-abonnement

Musk hoopt ook meer inkomsten te halen uit het betaalde Twitter Blue-abonnement, waarbij abonnees onder meer een gewild blauw vinkje op hun profiel krijgen. Twitter Blue is nu beschikbaar in twaalf landen, waaronder sinds vrijdag ook Frankrijk en Duitsland. Binnenkort komt er ook een duurder abonnement waarmee Twitter reclamervrij is te gebruiken.

Het Twitter-gebruik in Nederland is afgelopen jaar volgens een nieuw onderzoek flink gedaald: een afname van 13 procent.

Luister ook: