Verkoop draadloze oordoppen ingestort: 'Piek lijkt bereikt'
Oordopjes en koptelefoons

Verkoop draadloze oordoppen ingestort: 'Piek lijkt bereikt'

07-03-2023 14:45 Laatste update: 16:52

Niet alleen de verkoop van smartphones is de laatste maanden hard gecrasht, er worden ook veel minder draadloze oordoppen en koptelefoons verkocht.

De wereldwijde verkoop van draadloze oordoppen is afgelopen kwartaal met 23 procent gedaald en bij de draadloze koptelefoons was de afname 25 procent. Dat meldt onderzoeksbureau Canalys op basis van verkoopdata over slimme draagbare audioapparaten, zoals de AirPods van Apple en de Galaxy Buds van Samsung. Net als bij smartphones lijken consumenten de aanschaf steeds vaker uit te stellen. De afgelopen jaren groeide de verkoop van de oordoppen en koptelefoons elk kwartaal.

AirPods Pro

Bij Apple was er sprake van een daling van 30 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat had ook te maken met de sterke vraag naar de derde generatie van de AirPods eind 2021.

Apple blijft wel veruit de marktleider met 36 procent marktaandeel bij de draadloze oortjes. Bijna tweederde van de Apple-verkoop kwam afgelopen kwartaal voor rekening van de nieuwe AirPods Pro 2.

Xiaomi en Samsung

De grootste verliezer van het vorige kwartaal was de nummer drie Xiaomi met een daling van 49 procent. Nummer twee Samsung zag de verkoop van zijn draadloze oordoppen, inclusief die van zustermerken JBL en Harman, met 24 procent afnemen. Het Chinese Oppo was de enige met een groei: 11 procent.  

Ruim de helft van alle verkochte oordoppen bevindt zich in de categorie onder de 100 dollar, waarin Apple niet actief is. Met name in Azië zakte de verkoop in en ook in groeimarkt India lijkt volgens Canalys 'het hoogtepunt bereikt'. De afname in West-Europa was 'bescheiden'. 

Grotere concurrentiestrijd 

Het wordt een lastig jaar voor de fabrikanten, denkt Canalys. "De concurrentie neemt steeds meer toe. Bekende merken worden gedwongen om te strijden voor marktaandeel en om zich meer te onderscheiden om op te vallen, terwijl consumenten de broekriem aanhalen", zegt Canalys-onderzoeksanalist Sherry Jin. Wel verwacht ze een groei op het gebied van slimme oordoppen die als gehoortoestellen zijn te gebruiken.

Smartphones

Ook bij smartphones zijn de verkopen de afgelopen maanden harder dan ooit gedaald. Bovendien neemt de gemiddelde prijs die consumenten voor een nieuwe telefoon willen betalen voor het eerst in jaren af. Verwacht wordt dat de smartphonemarkt zich pas volgend jaar weer herstelt.

5 oordoppen getest, 1 winnaar:

Luister ook: