Bright-autotester Rutger reed een maand in de in prijs verlaagde Tesla Model Y. Wat is de conclusie?
Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's voor Bright. Volg ook ons kanaal.
Tesla is een andere automaker dan alle andere grote jongens. Omdat het bedrijf alleen volledig elektrische auto’s maakt en omdat het veel jonger is. Boven alles is Tesla eerder een softwarebedrijf dat ook de hardware bouwt, dan een hardwarebedrijf dat ook de software schrijft. Daarom volgen de software-updates elkaar in een veel rapper tempo op dan bij traditionele autobouwers. Tesla voelt zich ook niet alleen verantwoordelijk voor de auto, maar ook voor de laadinfrastructuur. Daardoor zijn er eigen oplaadstations van Tesla en zijn die geïntegreerd in de navigatie van de auto.
Tesla heeft daarmee een flinke voorsprong op anderen, omdat ze hun hele bedrijfsmodel hier op ingericht hebben. Er werken geen mensen die gespecialiseerd zijn in ontbranding of uitlaatsystemen. Daarom heeft Tesla als enige een Netflixspeler aan boord en als één van de weinigen wordt de auto standaard zonder sleutel geleverd omdat je hem met een pasje of je telefoon kunt openen.
Het gebrek aan ervaring leverde ook kwaliteitsproblemen op, met name bij de eerste massageproduceerde Tesla Model 3's. Inmiddels heeft Tesla de massaproductie aardig in de vingers en is de kwaliteit van de afwerking een stuk hoger. Regelmatig zie je anekdotisch bewijs van een auto waar iets serieus mis mee is. De video waarin het stuur los komt, bijvoorbeeld. Dat zien mensen als bewijs dat alle Tesla’s slecht in elkaar zitten.
Maar de statistieken suggereren iets anders. Tesla bevindt zich op het niveau van Mercedes en Volkswagen. Die scoren zelfs lager in betrouwbaarheid. Wil je zo min mogelijk gedoe met je nieuwe auto, dan moet je nog altijd bij Toyota zijn.
Haters en fanboys
Als gevolg heb je bij Tesla ook liefhebbers en haters. Dat vind je terug in de reacties bij onze YouTube-video’s. Zo ook bij die van de Model Y. De haters rijden over het algemeen geen Tesla, maar hebben wel een mening over de kwaliteit van de auto’s. Meestal identificeren ze zichzelf ook met een bijnaam.
De Tesla-fanboys daarentegen hebben vaak een voor- en achternaam in hun profiel en hebben ervaring met de auto’s. Het is vergelijkbaar met de dynamiek onder video’s van Apple-producten.
'Full Self Driving' nog niet waard
De Model Y RWD die wij nu reden is alles wat Tesla zo sterk maakt: het infotainment, de navigatie, het lage verbruik, de toegang tot superchargers, de app en de wetenschap dat je auto volgend jaar nog weer ietsje beter is vanwege een nieuwe softwareupdate
De rijhulpsystemen zijn op de snelweg prima, al gaat de Tesla soms heel even in de remmen omdat hij een spook ziet. Bij een laaghangende zon lijkt dat meer voor te komen. Voorlopig is de 10K extra die je moet betalen voor het Full Self Driving-pakket de prijs nog niet waard en heb je met de absolute instapper zonder opties (misschien de trekhaak) de beste keus.
Wat betreft de lakkleuren maakt Tesla het je ook makkelijk. Die zijn behoorlijk aan de prijs en dus is het aantrekkelijker om de auto te laten wrappen. Bij verkoop trek je die wrap er weer af en heb je een onbeschadigde nieuwe laklaag eronder.
Als de Tesla Model Y niet net boven de subsidiegrens zou zitten, zette ik hem zelf op het verlanglijstje. Nu is een auto als de Kia Niro, maar ook de Model 3 opeens geen 1000 of 2000 euro goedkoper, maar 4000 of 5000 euro. Maar kun je het betalen en heb je de ruimte nodig, dan is de Model Y niet te verslaan.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook het Bright-kanaal.