'Gerichte reclame binnenkort uit te zetten op Instagram en Facebook'
Afmelden via formulier

'Gerichte reclame binnenkort uit te zetten op Instagram en Facebook'

30-03-2023 15:52 Laatste update: 16:31

Facebook-moederbedrijf Meta geeft Europese gebruikers binnenkort de mogelijkheid om zich af te melden voor bepaalde zeer gepersonaliseerde advertenties.

Gebruikers van Instagram en Facebook kunnen er binnenkort voor kiezen om alleen nog maar reclames te zien die zijn gericht op een aantal brede kenmerken: leeftijdsgroep en de globale locatie waar ze wonen. Hele specifieke gegevens worden dan niet meer meegewogen in welke reclames gebruikers voorgeschoteld krijgen. De stap wordt aanstaande woensdag ingevoerd, meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden.

Nu houdt Meta bijvoorbeeld bij wat voor soort foto's en video's gebruikers bekijken of waar zij op klikken. Al die informatie bij elkaar opgeteld zegt veel over wie iemand is, en dat is waardevol voor adverteerders.

'Aanmelden via webformulier'

Gebruikers die niet meer nauwkeurig gevolgd willen worden, moeten dat wel actief aan Meta melden. Het bedrijf zou met een webformulier komen dat gebruikers moeten invullen, waarna hun verzoek in behandeling genomen zal worden. Daarmee ligt de drempel een stuk hoger dan bij de 'volg mij minder'-knop die sommige andere diensten bieden. Het is nog de vraag of toezichthouders daar straks akkoord mee gaan.

Na boete van 390 miljoen euro

De nieuwe stap is het gevolg van een miljoenenboete die Meta begin dit jaar kreeg opgelegd. Meta kreeg die boete voor het schenden van de privacywet met gepersonaliseerde reclames. Het Europees Comité voor gegevensbescherming ging mee in een klacht van de bekende privacy-activist Max Schrems.

Schrems stelt dat gebruikers van Instagram en Facebook vaak niet weten dat hun gedrag wordt gevolgd, en dat zij bovendien niks kunnen doen aan dat volgen. Volgens Schrems is dat in strijd met de Europese privacyregels, de toezichthouder ging daar in mee. Meta kreeg begin januari drie maanden de tijd om zijn beleid te wijzigen, en die drie maanden zijn volgende week om.

Apple-update

Meta kan veel gebruikers overigens al minder goed volgen dan een aantal jaar geleden. Apple kwam een kleine twee jaar geleden met een update waardoor gebruikers toestemming moeten geven voordat zij gevolgd mogen worden langs verschillende sites en apps.

Meta was de felste tegenstander van die Apple-update, omdat het bedrijf vreesde voor een inkomstendaling. Die verwachting kwam ook echt uit: het jaar erna meldde Meta zijn eerste omzetdaling.

Mogelijk geen politieke reclames meer

Meta zou verder van plan zijn om politieke reclames op zijn platforms in de EU helemaal aan banden te leggen, meldt de Financial Times. Europa werkt aan strengere regels rond zulke advertenties. Meta zou vrezen dat die regels te ingewikkeld zijn, en denkt nu aan een totaalverbod op politieke reclame, zeggen ingewijden tegen de krant.

De stap zou Meta weinig deren: Instagram en Facebook halen minder dan 1 procent van hun totale omzet uit politieke advertenties. En juist het betaald aanjagen van politieke berichten is Meta jarenlang op kritiek komen te staan.

Luister ook de Bright Podcast: