©Boost

vanmoof fiets e-bike ombouw kit ombouwset

Startup komt met ombouwkit voor VanMoof: 'Hiermee blijft je e-bike altijd rijden'

20 juli om 21:01
Laatste update: 21 juli om 23:03

De Britse startup Boost, dat ombouwkits voor elektrische fietsen maakt, komt binnenkort met een speciale versie van zijn systeem, bedoeld om de e-bikes van VanMoof 'in de toekomst op de weg te houden'.

Lees ook: Doorstart voor VanMoof? De curatoren zijn optimistisch

Na het faillissement van VanMoof vrezen klanten dat ze op een gegeven moment hun e-bike niet meer kunnen gebruiken. Concurrent Cowboy kwam al met de Bikey-app, waarmee je de digitale sleutel van een VanMoof-fiets opslaat, zodat je hem met je telefoon kan ontgrendelen, ook als de servers van het Amsterdamse bedrijf uit de lucht zijn. Een VanMoof ontgrendelen kan ook met pincode, die je invoert via de start- en belknop, maar je weet het maar nooit. Mocht de elektronica van de e-bike stuk gaan, en er zijn geen reparaties meer mogelijk, dan is het risico dat elektromotor niet meer start of het achterwiel vergrendeld blijft. 

De Britse ondernemer Nick Bailey, oprichter en hoofdingenieur van Boost, denkt dat zijn oplossing kan helpen. Boost werkt aan een op maat gemaakte vervanging voor de 'hoofdprintplaat' van VanMoof-fietsen en een vervangende motoraandrijving. Baily zegt dat zijn bedrijf bij de ontwikkeling van zijn huidige e-bike-ombouwsets al heeft geïnvesteerd in de benodigde technologie. "Daardoor kunnen we ons systeem nu snel aanpassen voor de fietsen van andere fabrikanten. De enige manier om VanMoof-fietsen altijd op de weg te houden, is door de hoofdprintplaat te vervangen", zegt Bailey.

Nieuw aandrijfsysteem voor VanMoof S3

Boost komt eerst met een nieuw aandrijfsysteem voor de VanMoof S3, dat eind september klaar moet zijn. Het systeem vervangt de elektronica van de motoraandrijving en passeert de interface met het VanMoof-wielslot en de e-shifter. "Omdat het Boost-systeem draadloos kan worden geüpgraded, zullen nieuwe functies op verzoek van klanten worden toegevoegd", aldus Bailey. Meer details heeft hij nog niet bekendgemaakt.

De huidige versie van de Boost-kit heeft een 250W-achternaafmotor, met trapondersteuning tot 25 km/u en een 216 Wh-batterij in de vorm van een bidon. Die 'flesbatterij' schroef je op de buis van je fiets. De huidige Boost-kit heeft een magnetische bewegingssensor in de motorconstructie en de elektronica is bereikbaar via een kleine opening onderin de flesbatterij.

De huidige conversiekit van Boost voegt zo’n 4 kg aan gewicht toe aan een fiets en kost meer dan 600 euro. De specs en prijs van de nieuwe VanMoof-versie van Boost zijn echter nog niet bekendgemaakt. De Britse startup gaat VanMoof-fietsers de komende weken op de hoogte houden.

Oproepen aan Musk voor doorstart VanMoof

Intussen proberen VanMoof-klanten via Twitter massaal de aandacht te krijgen van Tesla-baas Elon Musk, in de hoop dat de miljardair geld steekt in een doorstart van VanMoof. De twee curatoren van het Amsterdamse fietsmerk zijn de komende weken op zoek naar partijen die het failliete bedrijf willen overnemen. Musk sloot eerder niet uit dat Tesla met een e-bike komt.  

Luister ook onze podcast over het faillissement van VanMoof:

<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>