©Max

Sport en nieuws moeten tij keren bij streamingdienst MAX

Sport en nieuws moeten tij keren bij streamingdienst MAX

04-08-2023 14:39

Warner Bros. Discovery raakte de afgelopen drie maanden bijna 2 miljoen streaming-abonnees kwijt. Dat terwijl de mediagiagant met zijn nieuwe streamingdienst MAX, de fusie tussen HBO Max en Discovery+, juist wilde groeien. Om MAX uit het slop te trekken krijgt de streamer binnenkort ook sport en nieuws.

Het aantal abonnees op de streamingdiensten van mediagigant Warner Bros. Discovery (WBD) daalde afgelopen kwartaal met bijna 2 miljoen, naar iets minder dan 96 miljoen. De afname viel samen met de lancering van de nieuwe streamingdienst MAX in mei in de VS. In Nederland hebben we nog altijd HBO Max, maar dat wordt volgend jaar ook MAX. De gehate topman van Warner Bros. Discovery, David Zaslav, heeft iets bedacht om het tij te keren bij MAX: het streamen van sport en nieuws.

"Het zijn onderscheidende factoren. Sport en nieuws laten deze platforms tot leven komen", zei Zaslav donderdag. "Als je op een streamingdienst zit en er gebeurt iets in de wereld en je kunt het meteen zien, dan komt dat platform echt tot leven. Dus daar horen jullie nog meer van ons over. Binnenkort." 

Uitzendrechten

In de VS heeft WBD veel uitzendrechten van populaire sporten, maar die worden ook gelicenseerd aan aanbieders van betaalzenders. In Europa heeft het bedrijf onder meer Eurosport en Global Cycling Network. Het live-streamen van grote sportwedstrijden is niet makkelijk, zoals de vele klachten over Viaplay vorig jaar lieten zien. Volgens Zaslav werkt de top van zijn bedrijf hard aan het bepalen hoe nieuws en sport het beste kunnen worden geïntegreerd in de streamingdienst.

Het streamen van nieuws is tot nu toe geen grote publiekstrekker. CNN, ook onderdeel van WBD, zag vorig jaat zijn eigen streamingdienst kort na de start al floppen.

Streamingstrijd

Concurrenten als Amazon, Apple en YouTube hebben de laatste tijd fors geïnvesteerd in het streamen van sportwedstrijden. Zo trok Google 2 miljard dollar uit om American Football te mogen streamen op YouTube en sloot Apple een 10-jarige deal met de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS, waar nu Lionel Messi in speelt. Amazon streamt in sommige Europese landen op zijn dienst Prime Video ook voetbalwedstrijden.

Intussen is het de vraag wat er gaat gebeuren met de betaalzenders van ESPN, nu eigenaar Disney een deel van dat bedrijf wil verkopen.

Luister ook onze podcast: