Dit wil Disney met AI: van digitale mensen tot robots in pretparken

©Disney

disney ai robot pretpark
8 augustus om 14:02
Laatste update: 8 augustus om 14:08

Ondanks alle ophef over AI in Hollywood is Disney ook volop bezig met het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie. Meerdere afdelingen werkten al aan AI, maar de technologie zou in alle bedrijfstakken ingezet gaan worden. 

Een speciale taskforce binnen Walt Disney onderzoekt hoe AI gebruikt kan worden in het hele bedrijf. Ook kijkt de groep welke samenwerkingen rond AI er met startups mogelijk zijn. Dat schrijft Reuters op basis van meerdere bronnen. Het gebruik van AI ligt in Hollywood onder vuur. Acteurs en schrijvers zijn massaal aan het staken omdat ze vrezen dat ze vrezen door de technologie vervangen te worden. De interne AI-taskforce zou eerder dit jaar, nog vóór de staking, zijn opgezet. 

Disney heeft volgens Reuters momenteel minstens elf vacatures voor AI-experts, in vrijwel elke tak van het bedrijf. "Van Walt Disney Studios tot de themaparken en van Walt Disney Imagineering tot de televisie-tak en het reclameteam."  

Films en pretparken

Disney zou AI zien als een hulpmiddel om de stijgende kosten van de productie van films, series en tv-programma’s onder controle te houden. Zo kost het maken van een grote film als 'Indiana Jones and the Dial of Destiny' tot wel 300 miljoen dollar. Rond die film benadrukte Disney hoeveel mensen er hadden gewerkt aan het er jonger uit laten zien van Harrison Ford. 

In de pretparken zou AI de ondersteuning van klanten kunnen verbeteren of 'nieuwe interacties kunnen creëren', zeggen een andere bron en een ex-Disney Imagineer. Het bedrijf gebruikt ook AI-technieken voor de ontwikkeling van de Groot-robot, een vrij rondlopende robot, die ook met bezoekers van Disneyland moet gaan praten.

"Het draait om: kunnen we iets hebben dat ons helpt met het maken van films, games en robots in pretparken waar mensen mee kunnen praten?" zegt een ex-manager die voor Disney werkte tegen Reuters.  

Disney Research en Star Wars-hotel

De onderzoekstak van Disney werkt al meer dan 10 jaar aan verschillende technieken rond AI. Zo werkte Disney Research aan 'digitale mensen' die het 'niet te onderscheiden' van echte mensen noemde. Die technologie zou gebruikt worden om digitale effecten te vergroten, niet om menselijke acteurs te vervangen. 

Ook heeft Disney het Medusa-systeem om de gezichten van acteurs te reconstrueren zonder gebruik te maken van gebruikelijke motion-capture-technieken. Deze technologie is gebruikt in ruim 40 films, waaronder meerdere van Marvel

Vorig jaar kwam Disney Imagineering voor gasten van het Star Wars Galactic Starcruiser-hotel met AI-gestuurde ervaring rond de D3-09 cabin droid. Het Star Wars-hotel sluit eind september zijn deuren alweer

Bedreiging voor banen

Schrijvers en acteurs zien dat soort technologie als een bedreiging voor hun banen. AI is een van de belangrijkste punten in onderhandelingen van de stakende vakbonden Screen Actors Guild en de Writers Guild of America.

Streamingdiensten kijken intussen ook naar AI voor de creatie van nieuwe content. Netflix heeft meerdere vacatures op dit gebied, waaronder een nieuwe productmanager gespecialiseerd in AI die een jaarsalaris van 900.000 dollar gaat verdienen.

Streamingdiensten zeggen dat ze geen geld hebben om de acteurs en schrijvers een hoger loon en meer royalty's te betalen. Maar kennelijk is er wel genoeg budget voor AI om de acteurs en schrijvers mee te vervangen.