©Bright

Duurtest Opel Zafira Life Electric: elektrisch busje met A-Team vibes?

Duurtest Opel Zafira Life Electric: elektrisch busje met A-Team vibes?

12-08-2023 14:04

Onze autotester Rutger rijdt een maand met de Opel Zafira Life Electric: een elektrische bus vol met luxe. Deze week: voel je je meer Fred Teeven of Max Verstappen achter het stuur?

De langste Opel Zafira Life Electric is 5 meter 30. Dat is nog altijd 9 centimeter korter dan een BMW i7. Maar zo voelt het niet als je er in kijkt. Deze elektrische bus is enorm. In lengte dan. In hoogte is het als een klein busje met zijn 1,89 meter. Als je er in stapt heb je dan ook niet meteen het buschauffeur-gevoel. Je zit behoorlijk rechtop, maar de cockpit om je heen voelt niet veel groter dan die van een personenwagen.

Er zijn twee stoelen voorin met ruimte om tussendoor te bewegen. Een derde zitplaats is er dus niet. Kijk je in de spiegel, dan zijn er wel wat meters te overbruggen. Twee sets stoelen in onze auto. Die kun je eenvoudig over de rails in de vloer naar voren en achteren bewegen of zelfs helemaal optillen en uit de auto halen.

Je kunt de middelste stoelen ook achterstevoren in de auto terug plaatsen, maar dan houdt de beenruimte niet over als er ook mensen op de achterste rij zitten. En dat is jammer, want dat komt omdat de rails in de vloer niet ver genoeg naar achteren doorlopen. Theoretisch zou je een geweldige vergadersetup kunnen maken in deze auto, maar in praktijk lukt dat niet vanwege die rails in de vloer.

Knallen met die bus

Achter het stuur van een zwart busje, waan je je natuurlijk meteen Hannibal van The A-Team. Of heb ik dat alleen? Alhoewel de acceleratie vlot voelt, is een 0 naar 100 km/u-tijd van 13,3 seconden niet echt spectaculair. Met 136 pk is dat natuurlijk ook geen wonder.

De bus is aangenaam geveerd en gedempt en je hoeft niet kruipend door een bocht om te voorkomen dat je te veel overhelt. Voor een bus van dit formaat rijdt hij prettig en relatief sportief, zonder aan comfort in te boeten. We reden in de afgelopen weken ook nog even in de EQC van Mercedes (uit een andere prijsklasse) en die is soepeler en stiller, maar moet ook voorzichtiger gereden worden. Met name de remrespons is in de Opel veel fijner.

De Zafira in zijn elektrische vorm is geen uitblinker als het om rijdynamiek gaat, maar er is ook niets aan het rijgedrag waarvoor je hem zou moeten laten staan. Volgende week lees je de conclusies.

Rutger Middendorp test elke maand een elektrische auto. Zijn ervaringen lees je in de Duurtest