©Tamor Hartogs

vanmoof s3 repareren van moof e-bike reparatie

De e-bikes van VanMoof zijn weer te repareren: 'Nog jaren op blijven fietsen'

16 augustus om 14:51
Laatste update: 18 augustus om 12:37

VanMoof-klanten hoeven niet langer te vrezen dat hun e-bike bij een defect niet meer te repareren is. Fietsenmakers hebben inmiddels oplossingen om de e-bikes van het failliete Amsterdamse bedrijf te fixen, zonder dat daar de speciale VanMoof-onderdelen voor nodig zijn.

UPDATE: VanMoof mogelijk overgenomen door McLaren?

Toen VanMoof een maand geleden failliet ging, werden ook de speciale onderdelen van de e-bikes die bij reparateurs liggen eigendom van de curatoren. Eén van de door VanMoof gecertificeerde fietsenmakers is Tamor Hartogs, mede-eigenaar van Broers Fietsreparateurs in Amersfoort. "Na het faillissement kwamen er boze VanMoof-klanten bij ons. We werden zelfs uitgescholden. Maar wij zijn geen VanMoof. Sterker nog: we hebben zelf nog duizenden euro’s tegoed van VanMoof", vertelt Hartogs aan Bright. Maar de fietsenmaker zat niet bij de pakken neer. Hartogs zegt nu oplossingen te hebben voor de veel voorkomende mankementen van de VanMoof-fietsen.

Voor meerdere onderdelen heeft hij alternatieven, van het speakertje in de fiets tot de boost- en belknop op het stuur. "We hebben nieuwe knoppen geregeld. Ook kunnen we de accu zelf reviseren, door onder meer de chip en de cellen te vervangen. Zelfs vanuit München kwamen hiervoor mensen speciaal naar ons toe", zegt Hartogs.

E-shifter vervangen

Het loopt de laatste dagen storm bij de fietsenmaker in Amersfoort. Dat komt mede doordat Hartogs een oplossing biedt voor het zwakste punt van de VanMoof S3: de e-shifter. Die levert veel problemen op, met foutmeldingen als 'Error 44' tot gevolg. De oplossing: weg met de e-shifter. "De e-shifter gaat uiteindelijk vrij snel kapot. Daardoor halen wij hem er helemaal uit en vervangen hem door een twee-traps automatische naafversnelling. Niet voor niets stapte VanMoof daar zelf bij de nieuwe S4 ook weer op over", aldus Hartogs. 

Voor die reparatie moet het hele wiel vervangen worden. De totale kosten zijn zo'n 295 euro. Hartogs gebruikt een 2-speed naafversnelling van de Britse fabrikant Sturmey Archer. "We hebben niet de glanzende, grijze versie, maar de zwarte uitvoering: die past mooi bij het ontwerp van de VanMoof-fietsen", zegt Hartogs. 

E-bikes blijven fietsen

Er is ook één onderdeel dat Hartogs niet kan repareren en dat is de motorkabel in de socket, de plek waar de kabels bij elkaar komen. "Daarvoor kun je terecht bij GreenBikes in Haarlem. Zij kunnen dat wel repareren." En voor doe-het-zelvers zijn er inmiddels enkele webwinkels die losse onderdelen voor VanMoofs verkopen.

Kortom: al laat de doorstart van VanMoof nog op zich wachten, de e-bikes van het Amsterdamse merk blijven te repareren. Hartogs: "Sommige media schreven na het faillissement dat de VanMoof-fietsen massaal weggedaan zouden worden en dat je de e-bikes binnenkort niet meer zou kunnen gebruiken. Dat gaat niet gebeuren. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat mensen nog jaren op hun VanMoof kunnen fietsen."

Lees hier meer nieuws over VanMoof