©VanMoof

Weer een nieuwe partij wil VanMoof overnemen: 'Groep investeerders gaat bod doen'

Weer een nieuwe partij wil VanMoof overnemen: 'Groep investeerders gaat bod doen'

22-08-2023 14:07 Laatste update: 23-08-2023 18:43

Een consortium van investeerders onder leiding van de Deense fietsondernemer Brian Mogensen heeft interesse om VanMoof over te nemen. Meerdere partijen zijn nog in de running voor een doorstart van het failliete e-bike-bedrijf, zeggen de curatoren.

Update 23 augustus: Mogensen zegt inmiddels dat hij 'is afgehaakt'. Hij ziet af van zijn bod op VanMoof nadat hij onderzoek deed naar de financiën van het bedrijf. Intussen deed het Turkse deelvervoerbedrijf BinBin een bod op VanMoof.

Asbjoerk Stanly (Brian) Mogensen, die ruim 20 jaar topman bij fietsfabrikant Accell was, wil samen met andere investeerders een bod doen op VanMoof. Dat bevestigt de Deense ondernemer aan Bright, na eerdere berichtgeving van Cycling Electric. "Het gaat om Nederlandse en Turkse investeerders. Dat is alles wat ik nu kan zeggen", zegt Mogensen aan de telefoon.

"Ik wil zelf 2 miljoen euro in VanMoof investeren, de rest komt van andere investeerders", vertelt Mogensen. "De schuldverstrekker heeft 5 miljoen euro nodig, waarvan 1 miljoen euro van de schuldverstrekker zelf komt. 4 miljoen moet van de investeerder komen, die daarvoor 16 procent van de aandelen krijgt. En 9 miljoen euro komt uit de verkopen van de Amerikaanse operaties."

De Deen heeft al jaren contact met de oprichters van VanMoof, de broers Taco en Ties Carlier. Na een doorstart wil hij zelf de 'eerste CEO' van VanMoof worden. "Taco wordt de tweede topman, maar ik krijg dan de touwtjes in handen. Over twee weken verwacht ik er meer over te kunnen vertellen." 

'Snel meer duidelijkheid'

De curatoren van VanMoof hebben nog niet van het plan van Mogensen gehoord. "Wij zijn niet met deze meneer bekend", zegt curator Jan Padberg tegen Bright. Mogensen bevestigt dat hij nog geen contact heeft gehad. 

Volgens Padberg naderen de onderhandelingen over een doorstart nu wel de eindfase. "We rekenen binnen 48 uur echt op duidelijkheid. Ik kan bevestigen dat er nog steeds meerdere partijen in de race zijn."

De partijen moeten woensdag hun definitieve bod indienen bij de curatoren, die dan bepalen met wie ze exclusief verder willen praten. Er is haast bij, want het UWV betaalt tot 30 augustus de salarissen van de medewerkers van VanMoof nog door.

Stepjesfabrikant

Eind vorige week lekte uit dat Lavoie, een fabrikant van elektrische stepjes en onderdeel van McLaren Applied, eveneens een poging doet om VanMoof over te nemen. Maar Lavoie lijkt inmiddels te zijn afgehaakt. Onlangs werd een bod door het Amerikaanse bedrijf Micromobility.com door de curatoren afgewezen.

Wie de andere mogelijke kopers van VanMoof zijn, is niet duidelijk. Er gingen ook geruchten over de interesse van de Accell Group, het Friese moederbedrijf van fietsmerken als Batavus, Raleigh en Sparta. Een woordvoerder van Accell-eigenaar KKR wil geen commentaar geven.

Accell is volgens Mogensen niet bij zijn initiatitef betrokken. De Deen verdiende eerder geld aan de verkoop van de fietsbedrijven Carver, Protanium, Diavelo en CarQon aan Accell.

'Merk opnieuw opbouwen'

Mogensen zegt jarenlang contact te hebben gehouden met de VanMoof-oprichters. "Sinds ik ze tegenkwam op een fietsbeurs in 2013." Hij zegt de broers Carlier in het verleden te hebben gewaarschuwd voor de problemen met de kwaliteit van de eigen onderdelen in de VanMoof-fietsen. "Het is een grote puinhoop geworden."

De Deen denkt dat hij VanMoof er weer bovenop kan helpen. "We moeten VanMoof als merk weer helemaal opnieuw opbouwen en ons richten op de grote Europese landen. In Nederland zelf is de imagoschade misschien niet meer te herstellen."

144 miljoen aan schulden

VanMoof werd half juli failliet verklaard. Sindsdien zoeken twee curatoren naar mogelijkheden voor een doorstart. VanMoof leed de afgelopen jaren zware verliezen, zo'n 80 miljoen euro in zowel 2021 als 2022. 

VanMoof had op het moment van het faillissement 143,8 miljoen euro aan schulden bij financiers, leveranciers en de belastingdienst. Dat blijkt volgens het FD uit documenten die de curatoren hebben ingediend bij een Amerikaanse rechtbank. In het Amsterdamse bedrijf is in totaal bijna 200 miljoen euro geïnvesteerd.

Lees ook: E-bikes VanMoof zijn weer te repareren: 'Nog jaren op blijven fietsen'