©Lex Fridman

Deze avatars zien er levensecht uit: 'Voelt alsof we in dezelfde kamer zijn'

Deze avatars zien er levensecht uit: 'Voelt alsof we in dezelfde kamer zijn'

29-09-2023 17:27 Laatste update: 19:25

De avatars die Meta tot nu toe bij demonstraties van zijn metaverse gebruikte, maakten weinig indruk. Maar het bedrijf laat de virtuele gezichten er nu zo realistisch uitzien dat het gewone videobeelden lijken. Maar dat zijn het niet, het zijn avatars. Meta-baas Mark Zuckerberg noemt het 'magisch'.

De looks van de avatars die Meta de afgelopen jaren demonstreerde voor zijn metaverse-toekomstvisie zagen er vaak cartoon-achtig uit, en soms gewoon ronduit slecht. Zo werd Meta-baas Mark Zuckerberg vorig jaar nog massaal uitgelachen na een foeilelijke selfie met zijn avatar in de metaverse. Inmiddels zijn de grafische prestaties flink verbeterd. Sterker nog: Meta heeft nu laten zien dat de avatars er levensecht kunnen uitzien. 

Zuckerberg deed in een interview met podcaster Lex Fridman waarbij ze allebei een Quest Pro-bril op hadden, en elkaar levensecht zagen, maar ze bevonden zich in andere delen van de VS. Meta werkt al jaren aan de zogeheten Codec-avatars, die nu veel fysieke details bevatten, inclusief alle onvolkomenheden van gezichten, zoals kleine rimpels. Ook de manier waarop je ogen rondschieten als je iets leest, wordt nagebootst.

Fridman kon zijn ogen niet geloven: "Het voelt gewoon alsof we in dezelfde kamer zijn. Dit is echt het meest ongelooflijke wat ik ooit heb gezien. Je pakt gewoon je telefoon, zwaait er een paar minuten mee voor je gezicht, zegt een paar zinnen, doet een aantal gezichtsuitdrukkingen... en dan produceert het de kwaliteit die we nu zien." Bekijk hieronder het metaverse-interview:

Sensoren

Het gaat niet om live-videobeelden, maar om een virtueel gezicht dat razendsnel de gezichtsuitdrukking nabootst. Sensoren in de headset scannen continu het gezicht van de drager en de bril herkent dan de exacte uitdrukking. Alleen data over hoe je gezicht eruit zou moeten zien worden dan verstuurd, waarna de software in de bril het gezicht rendert. Volgens Zuckerberg gebruikt dit 'minder bandbreedte dan als er een volledige video gestreamd zou worden'. Het resultaat is volgens hem een 'meer meeslepende ervaring'.

"Ik vind het magisch. Dit is de kern van waar de visie over virtual en augmented reality over gaat: het bieden van een gevoel van aanwezigheid, alsof je samen bent, ongeacht waar je op de wereld bent", aldus Zuckerberg.

Het zat niet in de presentatie

Meta kondigde woensdagavond zijn nieuwe mixed reality-bril Quest 3 aan, maar bij de presentatie was vooral veel aandacht voor games in VR en AR. Het virtueel samenkomen in de metaverse lijkt momenteel bij Meta op een lager pitje te staan, omdat dit concept sinds de naamsverandering van Facebook naar Meta nog altijd niet erg aanslaat.

Zuckerberg noemde het woord metaverse maar twee keer tijdens de presentatie en de eerste keer pas na 34 minuten. Desondanks zal zijn bedrijf de komende jaren allerlei metaverse-toepassingen doorontwikkelen, waaronder deze vorm van videobellen met de realistische avatars.

Apple-bril krijgt iets soortgelijks

Ook de mixed reality-bril van Apple, de Vision Pro, krijgt een vergelijkbare functie waarmee gebruikers met elkaar kunnen videobellen als realistische avatars. Gebruikers moeten dan eerst hun gezicht scannen door de bril op zichzelf te richten. In plaats van een live-camerabeeld toont de Vision Pro dan ook een met software gegenereerde avatar. Die kunnen Vision Pro-dragers gebruiken in verschillende videobel-apps.

Lees meer tech-nieuws.