©DisneyPlus

Disney+ met reclames nu al even populair als het reclamevrije abonnement

Disney+ met reclames nu al even populair als het reclamevrije abonnement

27-10-2023 21:26 Laatste update: 23:27

Volgende week start Disney+ in Europa met zijn goedkopere abonnement met reclameblokken. In de VS biedt de streamingdienst het reclame-abonnement al bijna een jaar aan. En met succes: het reclame-abonnement is daar nu even populair als de reclamevrije variant.

Het afgelopen half jaar koos 50 procent van de nieuwe abonnees op Disney+ voor het abonnement met advertenties. Dat reclame-abonnement kost in de VS 8 dollar per maand, terwijl Amerikanen voor het reclamevrije aanbod 14 euro moeten betalen. Het aandeel van het reclame-abonnement neemt bovendien toe: in de eerste maanden van het jaar koos nog 40 procent hiervoor. Dat zegt Disney-topvrouw Rita Ferro tegen The Hollywood Reporter.

Prijsverhoging 

In Nederland verhoogde Disney+ twee keer in een jaar tijd zijn prijzen. Toen de streamingdienst in 2019 van start ging in ons land, was de maandprijs nog 6,99 euro, of 69,90 euro per jaar. Sinds januari 2023 betaalden abonnees 9,99 euro per maand of 99,90 euro per jaar. Vanaf 1 november wordt het 10,99 euro per maand of 109,99 euro per jaar. Het abonnement met reclameblokken gaat in Europa maandelijks 5,99 euro kosten. 

Disney wil de komende tijd dat meer gebruikers overstappen op het reclame-abonnement, waarvan Disney-ceo Bob Iger heeft gezegd dat de prijzen gelijk zullen blijven. "We proberen natuurlijk meer abonnees over te laten stappen op het abonnement met reclames", zei Iger onlangs. 

Meer verdienen aan reclames

Disney verdient kennelijk meer aan de reclames dan aan de duurdere reclamevrije abonnementen. Bij concurrent Netflix is dat ook zo en dat bedrijf hanteert precies dezelfde strategie als Disney.

Netflix begon in de eerste landen al met het schrappen van het Basic-abonnement om gebruikers aan te zetten om naar het reclame-abonnement over te stappen. En net als Netflix wil ook Disney+ het delen van accounts strenger aanpakken.

Vier minuten per uur

Adverteerders kunnen bij Disney hun reclames afstemmen op bijvoorbeeld mensen met een bepaalde leeftijd, geslacht of woonplaats. Binnenkort voegt Disney+ ook nieuwe soorten advertenties toe aan de streamingdiensten, waaronder reclames van 15 en 90 seconden.

Disney+ laat nu nog meestal reclames van 30 seconden zien en in totaal duren de reclameblokken 4 minuten per uur. De streamingdienst beperkt het aantal keren dat je hetzelfde spotje ziet.

Meer nieuws over streamingdiensten.