Pas op voor nepkortingen bij webwinkels: 'Consumenten worden misleid'

©Unsplash

Pas op voor nepkortingen bij webwinkels: 'Consumenten worden misleid'
14 november om 11:27
Laatste update: 14 november om 18:36

Black Friday, Sinterklaas en Kerst: we zijn allemaal op zoek maar koopjes en aanbiedingen. Webwinkels maken daar misbruik van door ons kortingen te geven die eigenlijk geen korting zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pakt dat nu aan.

Het fenomeen nepkortingen is inmiddels bekend. Tijdens aanbiedingen loont het altijd om even te zoeken of de korting bij concurrenten ook gegeven wordt. Vaak is dat zo, en is er dus eigenlijk niet echt een korting en ook geen haast om te kopen. Er zijn zelfs regels voor het geven van kortingen. Zo moet de korting worden gegeven op de laagste prijs die het product gehad heeft in de 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding.

Die regels worden niet nageleefd, concludeert de ACM nu. De waakhond onderzocht webwinkels voor kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken na aanwijzingen dat daar nepkortingen gegeven werden. Dat bleek inderdaad structureel te gebeuren, waardoor de ACM die winkels nu gaat aanpakken.

Boetes of dwangsommen

Die aanpak is niet mals: de ACM zegt nu te gaan handhaven door boetes of een last onder dwangsom op te leggen. Het is goed mogelijk dat er daarna ook andere sectoren worden onderzocht op het geven van nepkortingen. "Hierdoor worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen bij het doen van aankopen", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. "Daarnaast is het een vorm van oneerlijke concurrentie. Daarom pakken wij deze bedrijven nu aan. Het gebruik van nepkortingen moet echt stoppen."

Wat is nou korting?

Prijzen van producten dalen voortdurend, dus wanneer is een korting nou een korting? Nou, je mag bijvoorbeeld niet adverteren met de nieuwprijs van een half jaar geleden, als die prijs inmiddels al bij alle winkels en je eigen winkel is gedaald. De regel is: de prijs waarvoor een korting gegeven wordt, moet de afgelopen 30 dagen ook echt gegolden hebben in dezelfde winkel.

De korting moet dus juist gegeven worden op de laagste prijs die de afgelopen 30 dagen is gebruikt. Pas als de winkel onder die prijs gaat zitten, is er echt sprake van een korting. Dat voorkomt ook het klassieke voorbeeld van prijsverhogingen vlak voor een kortingsactie. Webwinkels moeten glashelder zijn over die prijs van de afgelopen 30 dagen. Het is daarom ook niet de bedoeling om de adviesprijs te gebruiken als die nooit is toegepast: dat zet consumenten volgens de ACM om het verkeerde been.

De ACM houdt 1 januari van dit jaar de aangescherpte regels rond kortingen in de gaten. In het kader van Black Friday, Sinterklaas en Kerst leek dit volgens de waakhond een goed moment om het misbruik met nepkortingen aan te pakken. Want ook al wordt er nu strenger gehandhaafd, kan de ACM niet overal kijken en moeten consumenten dus zelf ook waakzaam zijn.