©QWIC

E-bike-merk QWIC dreigt failliet te gaan: wat ging er mis?

E-bike-merk QWIC dreigt failliet te gaan: wat ging er mis?

17-11-2023 01:33

Na VanMoof dreigt nu ook een faillissement voor een ander groot Nederlandse e-bike-merk: QWIC. Het Amsterdamse moederbedrijf Hartmobile heeft surseance van betaling aangevraagd. QWIC kampte niet alleen met een lagere vraag naar zijn elektrische fietsen, maar kreeg ook een enorme navordering van de Belastingdienst.

Hartmobile heeft zijn dealers en zakelijke relaties donderdag laten weten dat het surseance van betaling heeft aangevraagd voor QWIC. Het bedrijf kan niet meer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. "Na zorgvuldige overweging en in het licht van economische uitdagingen, hebben wij helaas de moeilijke beslissing moeten nemen om surseance van betaling aan te vragen voor QWIC", schrijft QWIC-topman Taco Anema in een brief, waaruit Nieuwsfiets citeert

Volgens Anema zijn de 'opgebouwde voorraadlast en schulden niet langer houdbaar'. QWIC bestaat 17 jaar en is een van de tien grootste e-bike-merken van Nederland. Het heeft ruim 200.000 e-bikes verkocht.  

Grote navordering Belastingdienst

QWIC kampte volgens de oprichter en ceo al langer met een 'uitdagende financiële situatie', maar daar kwam vorige maand ook nog eens onverwacht een voorgenomen navordering bij van de Belastingdienst van zo’n 12 miljoen euro aan invoerbelasting over de import van fietsen en onderdelen uit Taiwan. 

Volgens het bedrijf is de navordering onterecht en is het van plan de claim juridisch aan te vechten. Anema: "We moeten onder ogen zien dat een dergelijk proces jaren zal duren. Deze dreigende naheffing maakt het op korte termijn herfinancieren van de organisatie onmogelijk."

Vraag naar e-bikes valt tegen

Meer e-bike-fabrikanten hebben een zwaar jaar. De vraag naar elektrische fietsen valt tegen vergeleken met de grote toename tijdens de coronajaren. Bovendien was het voorjaar dit jaar erg koud en nat, waardoor de e-bike-verkoop laat op gang kwam. Daardoor bleven veel e-bike-merken met grote voorraden zitten, waardoor ze genoodzaakt waren om fikse kortingen te geven. Bovendien neemt de concurrentie op de e-bike-markt nog altijd toe. 

"De vraag naar e-bikes stagneert, waardoor retailers verzadigd zijn geraakt en de verkoopprijzen onder druk zijn komen te staan. Deze prijsdruk zorgt ervoor dat de hogere materiaal- en transportkosten niet doorberekend kunnen worden in de verkoopprijzen", aldus Anema.  

Snelle doorstart?

Ondanks de problemen blijft Anema optimistisch over het voortbestaan van QWIC. "We koesteren ons partnerschap en zijn optimistisch over de mogelijkheid van een snelle doorstart. De komende dagen zullen wij deze onderzoeken."

QWIC werd in 2006 opgericht en heeft een netwerk van 750 verkooppunten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk.

VanMoof en Stella

In juli ging concurrent VanMoof failliet, maar het Amsterdamse bedrijf heeft na een overname door het Britse Lavoie inmiddels een doorstart gemaakt. Ook Stella, de nummer twee van de Nederlandse e-bike-markt, zit in zwaar weer en moest onlangs een reorganisatie doorvoeren, waarbij banen werden geschrapt.

De problemen beperken zich niet tot Nederland, want ook andere Europese e-bikemerken staat het water aan de lippen. Zo moest de grote Zwiterse e-bike-maker Flyer veel medewerkers ontslaan en dreigt ook het Deense fatbike-merk Mate failliet te gaan.

Lees meer nieuws over elektrische fietsen.