©Netflix

Netflix dik tevreden met aanpak wachtwoord-delen, haalt uit naar concurrentie

Netflix dik tevreden met aanpak wachtwoord-delen, haalt uit naar concurrentie

05-12-2023 11:20

Netflix is dik tevreden met zijn stapsgewijze aanpak van het delen van wachtwoorden. Het bedrijf haalt ook uit naar concurrentie, die 'prijzen verhogen en het aanbod verkleinen'.

"We zijn compleet tevreden met het tempo", zegt Netflix-topman Ted Sarandos over de aanpak van het wachtwoord-delen, meldt Variety. Sinds begin dit jaar pakt Netflix het delen van wachtwoorden aan. In Nederland geldt ook sinds mei: je account is voor je eigen huishouden, niet voor daar buiten. Wie wel deelt, betaalt toeslag. Dat zorgt ervoor dat veel mensen toch maar een eigen account maken, bleek eerder ook al uit groeiende abonnee-cijfers van Netflix.

Netflix heeft de stap volgens Sarandos bewust langzaam aangepakt, land per land. "Het was goed om het rustig aan te doen. Daarom hebben we het niet in één klap gedaan", zegt de topman. Netflix heeft zijn prijzen in Nederland sinds 2021 niet meer verhoogd, los van die toeslag voor wachtwoord-delen.

'Meer geld voor minder content'

Veel andere streamingdiensten hebben hun prijzen de afgelopen maanden wel verhoogdDisney+ zelfs twee keer binnen één jaar. Sarandos is daar niet over te spreken.

"Onze concurrentie lijkt het aanbod te verminderen terwijl het de prijzen verhoogd", aldus de Netflix-topman. Netflix voegt volgens Sarandos wel steeds meer nieuws toe, en "past dan de prijs met kleine stapjes aan".

Aanbod niet in gevaar door stakingen

Volgens Sarandos is het Netflix-aanbod niet in gevaar gekomen door de maandenlange stakingen van acteurs en scenarioschrijvers in de VS. "We zijn vooral blij dat de stakingen achter ons liggen. Ik ben daar erg enthousiast over", aldus Sarandos. De stakingen gingen onder meer over betalingen: acteurs wilden meer geld van de streamingdiensten voor films en series, en die betalingen gaan inderdaad wat stijgen.

"Het is zo'n tijd waarin niemand zegt 'we hebben te veel content'", zegt Sarandos over de gevolgen van de staking. "Maar we hebben niet echt veel verstoring in onze dienstlevering aan klanten", aldus de topman. "Niet dat COVID goed voor iedereen was, maar het heeft ons wel geleerd om te leveren in onzekere tijden."

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.