©Veloretti

Wat is verstandiger: je e-bike online kopen of bij een fysieke winkel?

Wat is verstandiger: je e-bike online kopen of bij een fysieke winkel?

26-12-2023 13:08 Laatste update: 19:34

Is het verstandig om je nieuwe e-bike via internet te kopen? Heb je dan nog wel recht op reparaties onder garantie als er wat mis is met je fiets? Sommige e-bike-merken en webwinkels hebben ook fysieke locaties. Voor welke optie moet je gaan?

Het is al jaren mogelijk om je fiets direct online te bestellen en thuis te laten bezorgen. Dat klinkt gemakkelijk, maar de meeste Nederlanders kopen hun fiets of e-bike nog altijd in een fysieke winkel. Het grootste gemis bij een fiets online kopen is de proefrit bij een dealer. Je kunt nog zoveel van onze video's over de nieuwste e-bikes kijken, maar om te weten of de fiets bij jou past moet je er eerst zelf op fietsen. Sommige online fietsenwinkels hebben ook fysieke locaties waar je de fietsen kan testen. Dit zouden we dan ook altijd aanraden.

Fiets in een doos

Als je een e-bike online bestelt - bij bijvoorbeeld Cowboy, Lemmo, Tenways of Veloretti - krijg je een gedemonteerde fiets in een doos. Met het bijgeleverde gereedschap kun je de fiets in elkaar zetten en zelf afstellen op jouw hoogte. Iets wat te doen is met de enige kennis, maar wanneer je twee linkerhanden hebt, is het niet aan te raden.

Deze online merken hebben echter ook fysieke locaties. Soms zijn dat eigen winkels, maar vaker gaat het om zogeheten gecertificeerde partners. Dat zijn fietsenwinkels of fietsenmakers die met de merken samenwerken. Ze hebben daardoor kennis over reparaties van de verschillende modellen en ze hebben de benodigde onderdelen in huis. Het is dan ook mogelijk om je e-bike rijklaar op te halen.

Rijklaar afgeleverd

Stella, Mantel en Fietsenwinkel.nl leveren de elektrische fietsen af bij je thuis en gelijk rijklaar. Zo krijg je de fiets afgesteld en klaar om te fietsen. Zonder ook maar iets zelf te moeten doen. Nou ja, je moet thuis zijn op het moment van de levering, maar meer niet.

Garantie van een online aankoop

Hoe zit dat dan met garantie? Wanneer je een e-bike bestelt bij een webshop, loopt de verkoopovereenkomst en dus ook je fabrieksgarantie via de desbetreffende winkel. Wel is het zo dat sommige leveranciers van de fietsen ook een eigen dealernetwerk hebben. Zo is het bij bijvoorbeeld Bosch en Tenways mogelijk om bij elke dealer die het merk verkoopt ook service af te nemen. Zonder dat jouw fiets gekocht is bij de desbetreffende winkel. Wel loop je dan een gratis beurt mis, maar dat moet je dan maar voor lief nemen.

Dealtjes zoeken

Een voordeel vergeleken met een fysieke winkel is het kunnen vergelijken van prijzen en opzoeken welk model je koopt. Veel online retailers concurreren tegen elkaar, waardoor een fiets bij een andere webwinkel mogelijk nog iets goedkoper kan zijn. Ook is hier goed te onderzoeken of het model fiets wat je zoekt ook het beste en laatste model is.

Bij je eigen fietsenwinkel

Als het mogelijk is, dan raden we aan je fiets fysiek te kopen. Dan kun je altijd terecht bij je eigen fietsenwinkel als er een garantiekwestie is of iets gerepareerd moet worden. Ook kun je bij de dealer een pakket aanschaffen voor onderhoudsbeurten. Dat is vaak goedkoper in combinatie met een fiets dan als je los een beurt laat doen.

Is dat niet mogelijk, dan is het slim om te kijken naar alternatieven of te kijken of je met de auto je fiets naar een servicepunt in de buurt kan brengen. Zo kom je later niet in de problemen.

Lees meer over elektrische fietsen.