iOS-appmakers alweer kwaad: app buiten de App Store potentieel peperduur

©Unsplash

iOS-appmakers alweer kwaad: app buiten de App Store potentieel peperduur
26 januari om 11:26
Laatste update: 2 februari om 10:06

Apple heeft de nieuwe EU-regels voor de App Store bekend gemaakt. Eindelijk wordt het mogelijk om apps buiten de App Store uit te brengen, maar er schuilt een peperduur addertje onder het gras.

Donderdag kwam eindelijk het langverwachte Apple-beleid rond de aanstaande EU-eis om App Store-alternatieven toe te laten. Dat gaat inderdaad gebeuren: vanaf iOS 17.4 wordt de App Store in de EU opengebroken en kun je apps van buiten de App Store installeren. Blij is Apple daar echter niet mee, volgens het bedrijf wordt iOS onveiliger van de EU-eis.

Nieuw in de regels is dan ook een verplichte signatuur van Apple: de Core Technology Fee (CTF), een soort tol die ontwikkelaars betalen om met hun app te mogen deelnemen aan iOS, en een manier om de grootste spam te weren. Deelname kost 50 cent per geïnstalleerde app per jaar, en geldt vanaf het punt dat een app 1 miljoen keer is gedownload. Maar stel nou dat je een gratis app aanbiedt, buiten de App Store om, en dat wordt een hit met 2 miljoen downloads, of 5 miljoen: hoeveel betaal je dan?

Kosten lopen verrassend snel op

Precies die vraag stelde iOS-ontwikkelaar Steve Troughton-Smith, en het antwoord vond hij snel via de rekenhulp van Apple. Hij vulde 2 miljoen downloads van een gratis app in, en koos voor de nieuwe voorwaarden van Apple. Dan rolt daar ruim 41.000 euro aan maandelijkse kosten uit: een kleine half miljoen euro per jaar. Voor een gratis app welteverstaan – de maker zou dan groot verlies draaien tenzij die gratis app dus meer dan 40.000 euro per maand oplevert. Bij 5 miljoen downloads loopt de teller door tot 166.000 euro per maand.

Klik je in de rekenhulp echter op 'huidige voorwaarden', dan is het verspreiden van zo'n app via de App Store helemaal gratis. De boodschap van Apple is duidelijk: het bedrijf ziet liever dat appmakers hun app alsnog via de App Store verspreiden – zeker als het gaat om gratis apps. Die boodschap predikt Apple al jaren: vooral grote spelers betalen veel aan de App Store, terwijl kleine spelers lange tijd weinig tot niks betalen. Die grote spelers vinden hun aandeel dan weer oneerlijk, en het feit dat Apple bij abonnementskosten en in-app-aankopen permanent een commissie krijgt.

'Rommelkosten' worden al gehekeld

Dit nieuwe addertje in de vorm van 50 cent per app kan een behoorlijke spaak in de wielen zijn van ontwikkelaars die dachten eindelijk makkelijk een app te verspreiden die niet aan de regels van de App Store voldoet. Dat kan straks wel, maar dan moet ervoor betaald worden – en ook daar pikt Apple nog steeds een graantje bij mee.

Fortnite-ontwikkelaar Epic Games uitte ook al zijn onvrede over de 'rommelkosten' van Apple, zoals Epic-topman Tim Sweeney ze noemt. Zijn bedrijf is alsnog van plan om Fortnite buiten de App Store naar iOS te brengen, en verdient vermoedelijk ook genoeg aan de game om de kosten ruim te dekken. Voor de vele kleine maar groeiende appmakers blijft ook met deze regels de App Store echter de veiligste plek. Het is nog maar de vraag of de EU die insteek legitiem gaat vinden.

Meer over de App Store en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.