©Unsplash

Omzet YouTube schiet omhoog: aanpak adblockers is lucratief?

Omzet YouTube schiet omhoog: aanpak adblockers is lucratief?

31 januari - 00:25

YouTube verdiende afgelopen kwartaal 15,5 procent meer aan advertenties en ook de omzet uit Premium-abonnementen is de laatste tijd hard gegroeid. Dat viel samen met de steeds strengere maatregelen die YouTube nam tegen gebruikers van adblockers.

YouTube begon vorig jaar op verschillende manieren met het blokkeren en beperken van gebruikers die de videodienst bezoeken met een adblocker ingeschakeld. Sinds kort werken allerlei functies van YouTube dan bijvoorbeeld storend traag. Zo hoopt Google dat mensen hun adblocker toch maar uitzetten, en weer reclames voor, tijdens en na de video's gaan kijken.

Terwijl YouTube zijn anti-adblockbeleid opvoerde, zag de videodienst de laatste maanden van 2023 een grote omzetgroei uit zowel reclames als abonnementen. Dat blijkt uit de nieuwe kwartaalcijfers. Daar spelen meerdere factoren mee, maar de sterke reclamegroei op YouTube is opvallend. Ook omdat de totale reclame-omzet van Google iets onder de verwachtingen van Wall Street bleef. 

YouTube Premium heeft 'momentum'

Ook meer mensen namen een YouTube Premium-abonnement om de videodienst reclamevrij te bekijken. Google zegt dat zijn abonnementsdiensten samen in 2023 ruim 15 miljard dollar hebben opgeleverd, een vervijfvoudiging sinds 2019. Maar daarbij gaat het behalve om YouTube Premium ook om YouTube Music, YouTube TV en Google One, want het bedrijf splitst dit niet op. Ook het totaalaantal abonnees maakt het bedrijf niet bekend.

"YouTube is de belangrijkste motor van onze abonnementsinkomsten", zei Google-baas Sundar Pichai er wel over in een toelichting. "YouTube Premium en YouTube Music hebben echt momentum. Ze trekken gepassioneerde gebruikers en zorgen voor geweldige rendementen voor de muziekindustrie en makers." Op de strijd tegen adblockers ging hij verder niet in.

Grote verwachtingen van AI-model Gemini

Pichai denkt dat de zoekmachine, de clouddiensten en YouTube de komende tijd gaan profiteren van alle investeringen in AI. Hij verwacht veel van het verbeterde AI-model Gemini, de grote concurrent voor ChatGPT van OpenAI. "We staan aan de vooravond van het Gemini-tijdperk, dus het beste moet nog komen."

Lees meer over YouTube, en mis niks met onze nieuwsbrief.