©Unsplash

YouTube haalt belangrijke mijlpaal: welke concurrent moet zich zorgen maken?

YouTube haalt belangrijke mijlpaal: welke concurrent moet zich zorgen maken?

1 februari - 20:49 Laatste update: 2 februari - 09:32

YouTube heeft vandaag bekendgemaakt een grote mijlpaal te hebben bereikt. De dienst heeft 100 miljoen abonnees op YouTube Premium, voor onder meer reclamevrij kijken, en de muziekdienst YouTube Music.

YouTube-baas Neal Mohan heeft de mijlpaal van 100 miljoen abonnees bekendgemaakt in Amerikaanse media. Om het aantal in perspectief te zetten: YouTube heeft wereldwijd zo'n 2,5 miljard gebruikers. Slechts een klein deel is dus bereid te betalen voor kijken van video's zonder reclames of het streamen van muziek. Maar voor YouTube vormen abonnementen wel een belangrijke extra inkomstenbron naast advertenties. "We hebben heel hard gewerkt om een abonnementsbedrijf op te bouwen. En dat is op dit moment een belangrijk onderdeel", zegt Mohan tegen Forbes.

Concurrenten

De YouTube-abonnementen mogen dan snel in populariteit toenemen, het abonnee-aantal van 100 miljoen blijft nog altijd ver achter bij Spotify Premium, dat 226 miljoen abonnees telt. En Amazon Prime, waarmee je een muziekdienst en videodienst krijgt, heeft er ruim 200 miljoen. Welk deel van de 100 miljoen van YouTube bestaat uit gratis proefabonnementen van een maand, zegt het bedrijf niet.

Een abonnement op YouTube Premium kost in Nederland 12 euro per maand en geeft ook toegang tot de muziekdienst. Voor een abonnement op alleen YouTube Music Premium betaal je 10 euro per maand. Dat is 1 euro minder dan de maandabonnementen van de grote rivalen Spotify Premium en Apple Music.

Goedkoper Premium-abonnement

YouTube-eigenaar Google is in de kern een advertentiebedrijf, maar volgens Mohan vormen abonnementen steeds meer de 'tweede motor' van het bedrijf. "Het gaat er eigenlijk om dat wij als kijkers keuzemogelijkheden hebben als het gaat om hoe we YouTube ervaren", aldus de topman.

YouTube werkt volgens Adam Smith, vice-president van de videodienst, nog altijd aan een nieuw, goedkoper Premium-abonnement, dat alleen is gericht op de advertentievrije functie. YouTube testte eerder al eens een budgetversie genaamd Premium Light in Nederland, maar stopte daar vorig jaar weer mee. Een vergelijkbaar abonnement lijkt dus binnenkort terug te keren.

Lees meer nieuws over YouTube en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.