MrBeast op cover Time Magazine: 'Ben niet rijk, moeder beheert bankrekeningen'

©MrBeast

MrBeast op cover Time Magazine: 'Ben niet rijk, moeder beheert bankrekeningen'
16 februari om 17:03
Laatste update: 16 februari om 18:26

De populairste YouTuber van dit moment staat op de cover van Time Magazine. Hij vertelt in het interview over zijn leven, en dat hij zichzelf bijvoorbeeld niet als rijk beschouwt, ook al is geld wel de drijvende kracht achter zijn populaire kanaal.

De 25-jarige Jimmy Donaldson, zoals MrBeast heet, is bekend geworden door allerlei creatieve dingen te doen met geld. Uitdagingen bijvoorbeeld: doe X of Y voor een groot bedrag, en dan kijken wat er gebeurt. Net zo vaak maakt Donaldson zichzelf de proefpersoon, doet hij liefdadigheid of pakt hij gewoon bijzonder groot uit in een video, zeker voor YouTube-begrippen.

MrBeast wist al 239 miljoen abonnees te verzamelen met zijn YouTube-account, miljarden views en daarmee het vermogen om zijn vrienden in dienst te nemen – en nog eens 250 mensen. Dat levert hem tussen de 600 en 700 miljoen dollar per jaar op, zegt MrBeast tegen Time.

Onlangs nog verdiende de YouTuber 250.000 dollar door een oud filmpje op X te plaatsen als experiment – dat hij zelf overigens een façade noemde.

'Ik ben nu niet rijk'

Ondanks al dat geld, beschouwt Donaldson zichzelf niet als rijk man. "Ik bedoel, nu niet", zegt MrBeast. "Ik ben niet naïef, misschien op een dag. Maar op dit moment, herinvesteren we alles wat er binnenkomt."

En dat doet hij niet zelf, daar heeft hij mensen voor. Ja, personeel – zelfs een echte CFO. Maar het is de moeder van Donaldson die de rekeningen beheert. Zijn moeder is voormalig directeur van de militaire gevangenis op de Amerikaanse legerbasis in Duitsland, en is "degene die toegang heeft tot de hoofdrekening", stelt MrBeast.

Paar miljoen per video verdienen

Per video schat Donaldson zijn inkomsten op "een paar miljoen" door advertenties via YouTube en "een paar miljoen in merk-deals". Nog een boeiend getal: volgens de YouTuber wordt er soms wel 12.000 uur aan videomateriaal geschoten voor een video van een kwartiertje. "Ik heb alles geherinvesteerd tot het punt, je zou kunnen zeggen, dat het gewoon stompzinnig is, en er gewoon in geloofde dat we succes zouden hebben", zegt hij tegen Time. "En dat lukte."

Meer YouTube en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.