©Unsplash

'Zet laadpaal tussen 16.00 en 21.00 uur uit', vraagt netbeheerder

'Zet laadpaal tussen 16.00 en 21.00 uur uit', vraagt netbeheerder

27 februari - 11:07

Ons stroomnet staat onder druk door de energietransitie: zonnepanelen, warmtepompen en ladende elektrische auto's trekken een wissel. En dus roept netbeheerder Stedin nu op om laadpalen voor elektrische auto's tussen 16.00 en 21.00 uur uit te zetten.

We komen 's avonds massaal thuis van het werk en iedereen met een elektrische auto, hangt die aan de laadpaal. En vervolgens gaan we thuis elektrisch koken, met de warmtepomp aan. Dat trekt het net niet, volgens netbeheerder Stedin is actie tussen 16:00 en 21:00 uur noodzakelijk omdat op deze uren "het net uit zijn voegen barst."

Er wordt wel geïnvesteerd in extra capaciteit, maar in de praktijk duurt dat lang. Straten moeten open, in hele wijken moeten verbindingen worden verzwaard: één op de drie straten in Nederland moet open om in totaal 105.000 kilometer nieuwe kabel te leggen. Er moeten 54.000 transformatorhuisjes worden bijgebouwd om de stroomtoevoer te blijven regelen.

Laadpalen 'op lager pitje' niet genoeg

Een tussenoplossing is dan om de pieken af te zwakken door een deel van de druk naar de nacht te verplaatsen. Dat kan met elektrische auto's prima: als die pas vanaf negen of tien uur 's avonds laden, zijn ze 's ochtends alsnog gewoon klaar voor gebruik.

Op een aantal plaatsen worden al proeven gedaan met het zogenoemde "slim" of "netbewust laden", meldt de NOS. Dan is er op het eind van de middag en aan het begin van de avond minder vermogen beschikbaar is voor openbare laadpalen. Elektrische auto's worden dan minder snel opgeladen. Alleen is dat niet genoeg, blijk bij Stedin in Rotterdam. Omdat we steeds meer elektrische auto's hebben en die allemaal op hetzelfde moment willen laden, blijft het probleem bestaan.

Stedin verwacht dat in de grotere Nederlandse steden de komende jaren 20 procent van de volledige capaciteit op het stroomnet naar openbare laadpalen zal gaan. Voor elke laadpaal tijdens de avondpiek van 16:00 tot 21:00 uur uit staat, kan volgens Stedin een nieuwe woning aangesloten worden op het elektriciteitsnet.

Vereniging voor elektrisch rijders is 'verbaasd'

De Vereniging Elektrische Rijders (VER), reageert verbaasd. De belangenvereniging wijst op de experimenten met slimmer laden, maar dat is volgens Stedin dus niet voldoende.

"Dit is wel heel erg van dik hout zaagt men planken", zegt Robert van Gent van de VER. "Wat wij willen is echt slim laden met laadpalen die reageren op dreigende overbelasting en dan vermogen minderen."

De oproep van Stedin is volgens de belangenvereniging geen stimulans voor elektrisch rijden. "Dit soort oproepen kan een afschrikkende werking hebben op automobilisten die nu nog op benzine rijden en overwegen een elektrische auto aan te schaffen", denkt Van Gent. "De oproep komt bovenop de aangekondigde afschaffing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en de ondoorzichtigheid van tarieven van openbare laadpalen."

Meer over de energietransitie en download de Bright-app, nu ook voor Android, en natuurlijk voor iOS.